You are here: Home » Blog tutorials en tips » 5 redenen om een samenwerking NIET aan te gaan

5 redenen om een samenwerking NIET aan te gaan

blog samenwerking niet aangaan

De bloggers onder ons hebben daar vast en zeker mee te maken gehad; een samenwerking met een bedrijf. Misschien niet één keer, maar veel meer keren. Een bedrijf dat met je wil samenwerken en wat lijkt op een heel leuk aanbod. Als je dan vraagt naar informatie of je geeft jouw informatie door, dan is het allemaal lastig en komen er allemaal rare voorwaarden naar boven. In de loop der jaren heb ik al wat dingen meegemaakt die ik graag wil delen op mijn blog. Redenen waarom ik persoonlijk geen samenwerking aan zou gaan met een bedrijf. En daarbij leg ik ook uit waarom ik geen samenwerking aanga. Vaker heb ik geschreven over veel dingen die met bloggen te maken hebben. Dit kun je vinden in deze categorie. Variërend van geld verdienen met bloggen tot de reclame code.

Te lage vergoeding

Er zijn zoveel bedrijven die voor een klein bedrag veel reclame willen hebben en daar ben ik het niet mee eens. Nu ik minder ga werken betekent het ook dat ik minder ga verdienen bij mijn baas en dat ik meer wil gaan verdienen met mijn blog. Mijn blog is sinds februari 2015 mijn bedrijf en zodra je je inschrijft bij de KvK heb je een intentie om geld de verdienen. Heb ik dus ook. Ik kan niet mijn huur betalen met een shampoo, een hangmat of een telefoonhoesje. Ik snap dat bedrijven reclame willen, maar ik ben het er niet mee eens dat zij twee telefoonhoesjes opsturen in ruil voor een artikel waar ik een uur over doe om leuk in elkaar te zetten. Als hun eigen baas zou zeggen: “Hé bedankt voor je hulp vandaag, hier heb je een zak appels, tot morgen!”, doen ze het zelf ook niet. En schat jezelf niet te laag in. Op dit moment lees ik een boek die ik leen van mijn baas “Geef nooit korting!” en is zeer interessant. Echt een aanrader ook voor bloggers.

Geen goed gevoel

Ik heb wel eens een opdracht gekregen van een blognetwerk met de vraag of ik een bepaalde opdracht wilde doen. Wat het precies was weet ik niet meer, maar het ging volgens mij over automatisch beleggen. Iets van hoe je in een week tijd duizenden euro’s kunt verdienen. Nu heb ik al 0 verstand van beleggen, maar na wat Googlen kwam ik er ook achter dat er meer mensen zeiden dat het oplichters waren. Ondanks dat ik dus geld kon verdienen heb ik de opdracht afgezegd. Ik wil geen slecht en onbetrouwbaar bedrijf in de spotlights zetten. Nu geloof ik niet alles wat op Google staat, maar waar rook is is vuur. Denk ik.

Geen vermelding van sponsoring

Ook heb ik wel eens leuk mailcontact gehad met een bedrijf en een prijs overeengekomen, maar toen ik begon over vermelding van sponsoring kon dat ineens niet. Het moest ‘zo natuurlijk mogelijk ogen’. Ja, dikke doei voor jou en je bedrijf. Als ik iets gekregen heb ter review geef ik dat aan, maar ik geef het ook altijd aan als het gesponsord is. Niks mis mee en ik vind het zelfs veel fijner als dat erbij staat. Het is echt niet als ik een link in een artikel verwerk dat het hele artikel uit mijn duim gezogen is. Nee. Als ik een opdracht krijg om een link te verwerken, dan bedenk ik er altijd zelf een artikel omheen die ook daadwerkelijk bij mij past. Kijk maar naar de checklist voor een weekend buitenland. Het moet me wel van het hart dat bloggers steeds meer sneaky worden hiermee. Laatst zag ik op een blog een overduidelijk gesponsord artikel van een merk (zonder budget, geen sponsoring erbij vermelden en waar iedereen intrapt), waarbij de link gewoon qua CSS zo was gemaakt dat het op normale tekst leek. Hoe ver ga je voor die paar tientjes?!

Je moet zelf betalen

Ook kreeg ik eens een email met de vraag of ik een nieuw merk wilde proberen. Het was een merk dat nog niet zo heel lang op de markt was en ik mocht dan producten uitzoeken om te proberen. Oké, leuk! Ik nam een kijkje op de website en gaf een bescheiden voorkeur door. Tot mijn grote verbazing kreeg ik een antwoord dat ik dan zelf de helft moest gaan betalen. Ja dikke doei. Als je reclame wilt dan moet je er in investeren en vind ik niet dat je diegene die het gaat testen, het zelf laat kopen. Ook niet voor een klein gedeelte.

10001 voorwaarden

Ook wel eens gehad. Leuke opdracht, maar ik moest minimaal een X aantal woorden gebruiken, een maximaal aantal woorden, perse een X aantal links, mochten geen externe links in een artikel, geen interne links, de titel moest bepaalde woorden bevatten én het was nog een specifiek onderwerp ook. Eigenlijk pas ik aar een beetje voor. Je moet je in allerlei bochten wringen om maar precies zo uit te komen zoals de opdrachtgever wil. En daarbij ook zo min mogelijk willen betalen. Nope, dank je.

EEN TIP!

Alle mails die ik ontvang en verstuur met betrekking tot samenwerkingen bewaar ik. In mijn mailbox heb ik een aparte map aangemaakt met ‘samenwerkingen’ en daar doe ik ze allemaal in. Zo kun je altijd nakijken wat je hebt afgesproken, maar heb je ook een soort van bewijs van de afspraken. Op die manier kunnen bedrijven (naar mijn idee) achteraf niet nog vele eisen stellen om het artikel aan te gaan passen. Ook wel eens gehad. Keurig erbij gezet dat het gesponsord was, artikel stond online en het mocht niet. Ik de mail erbij gezocht en verstuurd, alsjeblieft, lees maar na!

Lees ook:
TIP: Zakelijk schrijven voor dummies
Bloggers zijn schooiers voor gratis producten en reizen?
Hoe en waar promoot ik mijn blogartikelen?
Pickwick tea topics #5

Wat zijn voor jou redenen om een samenwerking niet aan te gaan?