Gepubliceerd: 15 januari 2023 | Laatste update: 7 oktober 2024
Je website is klaar. Alleen ontbreekt er nog wat: De webteksten! Het is nu de bedoeling dat je website wordt gevuld met teksten. Je wilt je websitebezoekers graag alles over je onderneming vertellen en probeert dit zo uitgebreid mogelijk te doen waar op zich niets mis mee is hoor. Maar dat is de meest gemaakte fout waar mensen mee beginnen als ze een tekst willen schrijven! Je bezoekers hebben namelijk meestal al binnen een paar seconden besloten of een tekst ze aanspreekt of niet.
Inhoudsopgave
Daarom is het belangrijk dat de informatie die ze zoeken snel te vinden is, anders klikken ze snel weg. Lange teksten kunnen afschrikken, en dat is juist niet wat je wilt. Je wilt je bezoekers juist aansporen verder te lezen! Fouten bij het schrijven van webteksten zijn dus onbewust erg snel gemaakt. Als tekstschrijver zie ik helaas regelmatig fouten in bestaande webteksten voorbij komen. Ik heb een aantal van deze fouten op een rijtje gezet voor je:
Schrijf in ik-vorm
Schrijf in ik-vorm, daarmee bedoel ik dat je niet moet schrijven in jou (de websitebezoeker), maar over mij (de ondernemer). Het lijkt misschien erg logisch te schrijven in de jou- vorm, je doel is natuurlijk om je bezoeker te informeren over wie je bent en wat je doet. Maar het is toch beter om niet in de jij-vorm te schrijven! Mensen besluiten al in enkele seconden of ze het de moeite waard vinden om verder te lezen. Gebruik die paar seconden om ze te verleiden tot het verder lezen van de tekst. Je kunt direct beginnen over wat jij voor ze kan betekenen, en niet over wie je bent en wat je doet.
Schrijf niet te onpersoonlijk
Uiteraard moet je website gaan over je werk, maar dit hoeft echt niet te betekenen dat je je prive-leven angstvallig verborgen moet houden. Klanten weten graag met wat voor persoon ze te maken gaan hebben, mensen zijn nu eenmaal nieuwsgierig van nature. Met wat persoonlijke details in een webtekst geef je bezoekers een beeld van jezelf, je laat zien dat je bijvoorbeeld meer bent dan een content creator, advocaat, of een WordPress-expert.
Maak geen lange en uitgebreide zinnen in je webteksten
Maak geen lange en uitgebreide zinnen in je webteksten, maar hou ze kort en krachtig! Deze fout wordt ook helaas nog steeds gemaakt. Jouw websitebezoekers willen geen krant lezen, ze surfen op het internet, op zoek naar de informatie die ze willen weten.Oke, lange zinnen, met bijzinnen zijn misschien wel mooi maar kunnen ook erg verwarrend overkomen.Je verliest er geheid klanten mee als je tekst lastig is om te lezen. Dat wil je uiteraard vermijden! Wees kort en krachtig in je verhaal en spreek je bezoekers duidelijk aan. Webteksten zitten anders in elkaar dan bijvoorbeeld een blog, deze mag een stuk uitgebreider zijn.
Schrijf foutloze webteksten
Fouten in het schrijven van webteksten worden nog altijd gemaakt. Een webtekst vol taal- spellingfouten en typefouten leest vervelend en maakt gewoon geen professionele indruk. Grammatica en de zinsopbouw zijn dus belangrijk en kunnen je webtekst maken of breken. Lees daarom je tekst nog eens goed door ter controle. Je kan natuurlijk ook gebruik maken van een spellings-en grammaticacontrole op de computer. Het is soms erg lastig je eigen fouten te ontdekken in de tekst die je zelf geschreven hebt. Vooral als schrijven niet tot een van je kwaliteiten behoort! Het is dus een kleine moeite om je tekst te laten lezen door iemand anders. Weddeb dat jouw tekst naar een hoger niveau wordt getild!
Doe dus zowel je bezoeker maar ook jezelf een groot plezier. Probeer bovenstaande fouten te vermijden tijdens het schrijven van webteksten. Schrijven van webteksten hoeft niet moeilijk te zijn met goede handvatten en tips.