Gepubliceerd: 16 januari 2023 | Laatste update: 6 maart 2023
Wil jij een webshop starten? Waar moet je aan denken bij het starten van een webshop en hoe kun je je onderscheiden van de concurrentie? Het aantal webshops is de afgelopen jaren flink gestegen. Dit kwam mede door de corona crisis natuurlijk. Alle fysieke winkels hadden ineens een online winkel nodig om toch te kunnen verkopen. Er is dus een flinke concurrentie bij webshops. Daarom is het belangrijk dat je je probeert te onderscheiden, maar hoe doe je dat? Je leest het in deze blog.
- Inhoudsopgave
- Webshop starten, 10 tips die jou verder gaan helpen
- Tip : Een goede productkeuze
- Tip : Wie is je doelgroep?
- Tip : Een pakkende bedrijfsnaam
- Tip : Het juiste CMS kiezen
- Tip : Een gebruiksvriendelijke webshop starten
- Tip : Je webshop responsive maken
- Tip : SEO voor meer organisch verkeer
- Tip : Snelheid van je webshop
- Tip : Content voor actualiteit
- Tip : Advertenties inzetten
Inhoudsopgave
Webshop starten, 10 tips die jou verder gaan helpen
Tip #1: Een goede productkeuze
Bij een webshop starten is het van belang dat je eerst een beeld hebt van wat je wilt aanbieden. Je product staat centraal en een goed product verkoopt zich natuurlijk makkelijker dan een minder uniek of populair product. Een webshop starten begint natuurlijk met een idee. Wat wil je verkopen en welke waarde voegt jouw product toe aan het leven van de kopers? Het is belangrijk dat je dit duidelijk hebt voordat je alle andere stappen gaat zetten.
Tip #2: Wie is je doelgroep?
Nadat je je product duidelijk hebt is het belangrijk dat je een doelgroep op gaat stellen. Voor wie is het product bedoeld en welk gevoel wil je de doelgroep geven. Dit kun je allemaal beschrijven in een goede missie en visie. De missie en visie worden de kernwaarden van je bedrijf. Door de missie en visie goed te omschrijven is voor jezelf duidelijk welke richting je op wilt gaan en hoe je dit kunt communiceren met de doelgroep. Ook helpt het je werknemers om dezelfde richting op te gaan als jij.
Tip #3: Een pakkende bedrijfsnaam
De bedrijfsnaam wordt het herkenningspunt voor klanten. Je wilt een bedrijfsnaam die niet te moeilijk is maar toch voldoende creativiteit bezit. Neem hier daarom de tijd voor, want je bedrijfsnaam kun je niet zomaar veranderen.
Wanneer je je bedrijfsnaam hebt bepaald, is het belangrijk dat je eerst controleert of de domeinnaam nog wel beschikbaar is. Wanneer dit niet zo, is moet je een andere naam bedenken, omdat je deze naam niet kunt gebruiken voor je webshop.
Tip #4: Het juiste CMS kiezen
Er zijn natuurlijk meerdere CMS’en om je webshop mee op te bouwen. Denk aan: Shopify, Wix of Jouwweb. Allemaal prima systemen om mee te werken. Toch wil ik in dit blog mijn favoriete systeem uitlichten, namelijk: WooCommerce. WooCommerce begon als een kleine plugin voor WordPress, maar is inmiddels uitgegroeid tot een hele community. WooCommerce is een open source CMS, dat betekent dat het gewoon gratis te downloaden is. Bij WooCommerce heb je echter één heel groot voordeel. Je bent namelijk echt eigenaar van al jouw data. Je kan alles aan je webshop vrij aanpassen en je mag alles commercieel inzetten. Dit geeft je veel meer vrijheid en mogelijkheden dan andere webshop CMS’en.
Tip #5: Een gebruiksvriendelijke webshop starten
Na de keuze voor het CMS begint het bouwen. Je kunt beginnen aan het inrichten van je webshop. Let hierbij op dat je website gebruiksvriendelijk moet zijn voor de bezoeker. Wanneer een bezoeker te lang moet zoeken op je website, is de kans groot dat ze afhaken. Ze willen snel door je webshop klikken en vinden wat ze zoeken. Test daarom goed en blijf je website aanpassen.
Tip #6: Je webshop responsive maken
Om een goede webshop te hebben is het belangrijk dat je website naar behoren functioneert op alle verschillende devices. Dit heet ook wel responsive. Wanneer je je webshop alleen richt op bezoekers die via de pc bij jouw webshop terecht komen, dan hebben deze mensen wel een goede ervaring, maar zal de webshop voor de mobiele gebruikers veel minder goed werken. Het is dus belangrijk om dit te controleren en hier rekening mee te houden.
Tip #7: SEO voor meer organisch verkeer
SEO, ook wel: zoekmachineoptimalisatie, is van belang voor elke webshop en website. Echter zien nog steeds veel mensen het nut er niet van in. Wanneer je je webshop optimaliseert aan de hand van SEO, dan zal je webshop in de organische zoekresultaten ergens bovenaan staan. Dit is belangrijk want zeg nou zelf, kijk jij wel eens verder dan de eerste pagina van google? Nee. De meeste mensen kijken niet verder dan pagina één op Google.
Wanneer je dus op pagina 2 of nog lager staat, is de kans vrij klein dat je hier bezoekers binnen haalt. Door hier meer aandacht aan te besteden kun je zelfs bovenaan terecht komen. Er zijn een aantal punten die hier direct effect op hebben. Deze worden besproken in de volgende tips.
Tip #8: Snelheid van je webshop
Het is van belang om je webshop altijd snel te houden. Wanneer je webshop traag is en bezoekers lang moeten wachten, dan kunnen ze afhaken. Zorg daarom dat de bezoeker geen reden kan vinden om af te haken. Naast dat het van belang is voor de bezoekers, is het ook van belang voor de waardering van Google. Een snelle, goed werkende site zal hoger gewaardeerd worden dan een site die problemen bevat.
Grote foto’s, grote bestanden, veel video’s en veel animaties kan een erg negatief effect hebben op de snelheid. Maak daarom voor jezelf de afweging of je bepaalde bijzaken wel echt moet toepassen.
Tip #9: Content voor actualiteit
Een andere manier om je webshop beter vindbaar te maken is content. Goede teksten met het juiste woordgebruik is essentieel voor een shop die goed vindbaar is. Zorg daarom ook dat je webshop vaak nieuwe content krijgt. Google zal een webshop waar veel aan gewerkt wordt hoger waarderen dan een webshop waar bijna niets gebeurd.
Tip #10: Advertenties inzetten
Een manier om direct bovenaan de zoekresultatenpagina te komen staan, zijn advertenties. Advertenties kosten natuurlijk geld, maar kan al vanaf een klein budget worden ingezet. Je kunt het zo duur maken als je zelf wilt. Je kunt shopping campagnes inzetten of zoek campagnes, het ligt er maar net aan wat past bij jouw bedrijf. Kijk, probeer en blijf aanpassen!
Nu kan dit klinken dat advertenties een veel makkelijkere manier is om SEO resultaten te krijgen, dit is niet zo. Advertenties zijn een aanvulling op de SEO-activiteiten. Organische resultaten worden namelijk over het algemeen als meer betrouwbaar gezien. Ook zijn er veel mensen die de advertenties overslaan omdat de organische resultaten vaak beter overeenkomen met hun zoekopdracht. Sluit het één dus niet uit, maar maak gebruik van allebei.
Bij een webshop starten gaan deze tips jou helpen. Kijk wat werkt voor jou, er is niet één winnende strategie. Doe waar jij je fijn bij voelt en wat naar jouw idee het beste werkt.