You are here: Home » Blog tutorials en tips » Zo onderhandel je met bedrijven mét super interessante links!

Zo onderhandel je met bedrijven mét super interessante links!

Zelf draai ik al wat jaren mee in de blogwereld en dan doe je veel ervaring op. Ik heb al een aantal artikel geschreven over bloggen (categorie: blogtutorials & tips) en ik vond een nieuw onderwerp om over te schrijven. In dit artikel geef ik wat do’s en dont’s wat betrekking heeft op het onderhandelen met bedrijven. Ik wil van tevoren alvast aangeven dat ik geen pro ben, mijn manier niet per se de juiste is en je moet doen waar je jezelf goed bij voelt 🙂 Dat is belangrijk! Buiten dat vind ik het toch leuk om mijn tips en ervaringen te delen!

Zo onderhandel je met bedrijven

Als blogger kun je zo nu en dan (soms heel vaak!) emails ontvangen van bedrijven die het leuk vinden om een samenwerking met jou en je blog aan te gaan. Van het ene voorstel wordt je niet warm of koud maar de andere email kan bijvoorbeeld écht super leuk zijn! Ik denk dat het sowieso belangrijk is dat je een samenwerking aangaat op het moment dat je er volledig achterstaat. Dit kun je opvatten als; past het bij jou en je blog? Kun je er een leuk artikel over schrijven? Ben je het eens met de voorwaarden die het bedrijf stelt en niet geheel onbelangrijk, ben je tevreden met de vergoeding? Wat mij betreft kun je het beste ‘nee’ zeggen tegen de samenwerking als je op een of meerdere vragen nee kunt antwoorden.

De e-mail van het bedrijf beantwoorden

Het is een mooie woensdag en je ontvangt een email van bedrijf X waarin zij aangeven een samenwerking willen aangaan. Zij bieden bijvoorbeeld aan dat je iets uit mag zoeken voor een bedrag van bijvoorbeeld €25,00 en daar willen ze een drie links in een artikel waar niet bij mag staan dat het gesponsord is. Mijn advies: NEE, NIET DOEN.
In zo’n geval kun je een bedrijf best wijzen op het feit dat het verplicht is om erbij te zetten als iets gesponsord is (voorbeeld: mijn disclaimer). Daarbij moet je bij jezelf afvragen of je akkoord met het bedrag waarvoor je iets mag uitzoeken. Is het passend bij jouw bereik? Of vind jij dat je meer verdient? Vind je een product leuk om te ontvangen zodat je wellicht niet naar de vergoeding kijkt, maar puur naar het product? Je moet voor jezelf een overweging maken en vervolgens kun je een nette mail terug sturen naar het betreffende bedrijf. Mijn advies is om alle mails te bewaren waarmee je tot een samenwerking bent gekomen. Zo kun je altijd alles teruglezen wat betreft de afspraken. Zelf geef ik áltijd antwoord, ook als ik geen interesse heb. Dat vind ik wel zo netjes.

Er niet bij mogen zetten dat het gesponsord is

Geloof me, dit ga je heel veel meemaken. Vroeger had ik er geen idee van en deed ik maar wat, maar nu ga ik echt nooit meer een samenwerking aan met een bedrijf die zegt dat zij dat er niet bij willen hebben staan. Eerlijk gezegd neem ik een blogger die dit er ook niet bij zet, niet echt serieus. Je kunt jezelf keihard in je vingers snijden namelijk en het bedrijf werkt tegen de regels in. Zet het er dus altijd bij! Je kunt mijn disclaimer bekijken om te zien hoe ik dit zelf aanpak, als voorbeeld. Zo zie je dus hoe Google werkt en je wilt Google niet tegen je in het harnas hebben 😉 Daarbij misleid je je lezers op het moment dat je het er niet bij zet. Al kunnen bloggers vaak wel aan een artikel zien of het gesponsord is of niet. Als je ineens weer tientallen artikelen over Esprit voorbij ziet komen op verschillende blogs waar niet bij staat dat het gesponsord is.. Jep 😉

Artikel van Google over betaalde linkuitwisseling
Artikel van Google over No Follow en Follow links

Onderhandel!

Een bedrijf zal altijd komen met een lager tarief dan dat jij uiteindelijk wil verdienen of waard bent. De prijs die ik (vaak) vraag voor een gesponsorde post is volgens de rekensom van Lisanne: Starttarief €50,00 en vervolgens tel je er per 1000 unieke bezoekers €10,00 bij op. Dit bedrag neem ik dan, exclusief BTW. De BTW draag je namelijk vervolgens weer af aan de Belastingdienst. Er zijn bedrijven die direct zeggen dat zij geen budget hebben, helaas maar al te vaak. Vergeet niet dat zij enorm veel bereik op internet hebben en daar dus best iets aan uit moeten geven. Zij werken, maar jij wilt met jouw werk natuurlijk ook verdienen! Je werkt niet voor niks. Als een bedrijf aangeeft niet voldoende budget te hebben, dan geef je aan wat jouw tarief is en vraag je wat hun budget echt is. Je kunt kijken of je elkaar tegemoet kunt komen. Zelf kijk ik naar de naam van het bedrijf, of het mijzelf aantrekt qua inhoud en of het bij mij past. Als we vervolgens een bedrag zijn overeen gekomen, starten we de samenwerking op. Met alle respect, maar je gaat niet voor €50,00 een artikel plaatsen, met drie links erin verwerkt, die altijd online blijft en vindbaar is. Het is reclame die op jouw blog wordt geplaatst en je steekt er (vrije) tijd en energie in.
Je kunt ook altijd eerst vragen wat het budget is dat zij hebben voor je je eigen tarief doorgeeft. Het kan natuurlijk ook zijn dat zij een veel hoger bod hebben dan dat jouw eigen tarief is! 🙂

Ik wil echt benadrukken dat je écht moet doen wat voor jou goed voelt. Vind jij dat jij een samenwerking kunt aangaan met bedrijf X die €50,00 lager zit dan jouw tarief omdat je het een leuk bedrijf vind? DOEN!

Zo heb ik toch weer een aantal van mijn tips kunnen delen en ik hoop dat jullie hier iets aan hebben! Mocht je toch nog een vraag hebben of een opmerking dan kun je dat in de reacties achterlaten, maar je kunt me natuurlijk ook gewoon een email sturen. Ik help graag!

Lees ook:
Advertenties, wat verdien je er nou mee + voor- en nadelen
Gesponsorde artikelen op mijn blog, hoe wat en waarom
4 dingen die je moet bespreken in een review

Volg:
Mariska
Mariska

Bedankt voor het bezoeken en lezen van het artikel en ik zou het leuk vinden als je een reactie achterlaat. Met meest actief ben ik op Twitter, Instagram en Facebook!

Find me on: Web | Twitter | Instagram | Facebook