Zó heb je netjes en goed contact met een opdrachtgever

nette zakelijke email

Er zijn bloggers die voor de hobby bloggen, maar ik heb het idee dat er steeds meer bloggers bij komen die ook proberen er een bepaald zakcentje of salaris mee te verdienen. Heel erg leuk! Ik kan dat alleen maar aanmoedigen 🙂 het is leuk om te doen, je kunt je zakelijke skills verbeteren, je leert je waarde kennen (en die van je blog) en je verdient er natuurlijk mee. Nu is het soms lastig om een nette zakelijke email op te stellen. Dat vond ik in het begin ook, maar op dit moment gaat me dat wel goed af geloof ik. Ook wellicht omdat ik veel klantcontact via email heb gehad op werkgebied.

Foto: Shutterstock

Maar hoe begin je dan?

Persoonlijk vind ik het wel fijn om een nette aanhef aan te treffen als ik een zakelijke mail open. Het ligt er natuurlijk wel een beetje aan wat voor contact je met die persoon hebt en of je al eerder contact hebt gehad. Ga je zelf iemand benaderen? Dat is het netjes om te beginnen met “Geachte heer/mevrouw”, waarbij je de achternaam nog eventueel kunt toevoegen. Als ik zelf een email beantwoord van een bedrijf of persoon dat mij benadert, dan begin ik altijd met “Hi (voornaam)”. Dat is niet perse slecht, maar maakt het wat luchtiger en is niet zo deftig. Doe waar je jezelf goed bij voelt, maar doe het wel netjes.

De spelfoutjes

Zelf vind ik een spelfoutje echt niet erg in een email, zowel die ik ontvang van iemand anders als die ik zelf zou sturen. Een DT foutje heeft iedereen wel eens en zie ik zelfs op tv wel voorkomen. Geen big deal als je het mij vraagt. Ik ga er niet vanuit dat iemand niet zal reageren of niet met je in zee wil als er een spelfout in staat. Let er wel op dat je ‘me’ en ‘mijn’ op een goede manier gebruikt. Ook is het niet aan te raden om in spreektaal te typen. Dit doe je naar je vrienden en vriendinnen, maar niet tegen een bedrijf. Haal desnoods je tekst nog eens door een spellingcontrole of check op Google hoe een bepaald woord wordt geschreven. Dat helpt mij altijd wel!

Geef duidelijk aan wat je wilt

Duidelijk aangeven wat je wilt is natuurlijk wel het doel van een nette zakelijke email. Je hoeft niet direct met de deur in huis te vallen als “Hey, ik wil graag spullen opgestuurd krijgen voor mijn blog”, maar je kunt het wel opbouwen. Geef eerst aan wie je bent en wat je doet, waar ze jouw blog kunnen bekijken en daarna wat de boodschap is. Je kunt bijvoorbeeld aangeven bij een opdrachtgever dat je niet akkoord gaat met het tarief dat zij aanbieden omdat jij de tijd en energie die je erin steekt meer waard vind. En niet te vergeten dat ze altijd reclame hebben online via jou 😉 Dit is slechts een voorbeeld!

Wees vooral niet bang

Wees ook vooral niet bang als je op de knop verzenden drukt. Ik snap dat het best spannend is als je voor het eerst (of een van de eerste keren) een zakelijke email verstuurt, maar bang zijn is nergens voor nodig. Iedereen schrijft een nette zakelijke email anders. Belangrijk is ook dat je gewoon doet zoals je zelf bent. Daarmee bedoel ik niet dat je achter elke zin een smiley kunt zetten, maar ga je niet ineens heel netjes voordoen terwijl je eigenlijk best informeel bent. Later val je dan toch door de mand en dat is vele malen erger dan dat je bijvoorbeeld een spelfout maakt. Ik snap dat telefoneren best eng kan zijn voor het eerst, maar je moet maar zo denken dat er bij een email niet direct contact is en dat het ook weer minder eng maakt 🙂

Lees ook:
Onmisbare plugins voor jouw WordPress blog
Zó kom je NIET in de schulden
11 dingen die niet bij mij passen
TIP: Zakelijk schrijven voor dummies

Wat zijn jouw tips voor een nette zakelijke email?
Volg:
Avatar for Mariska
Mariska

Leuk dat je het artikel hebt gelezen! Ik ben catmom van Snowy, Vriendje en Billy en bloggen is het leukste om te doen. Daarnaast ben ik tekstschrijver, content creator en virtual assistent.

Find me on: Web | Twitter | Instagram | Facebook