Gepubliceerd: 11 oktober 2018 | Laatste update: 24 augustus 2023
Als blogger of website eigenaar krijg je vaak persberichten toegestuurd. Zelf krijg ik, niet overdreven, soms meer dan 10 persberichten per dag toegestuurd met allerlei soorten onderwerpen. Zo ontvang ik persberichten van nieuwe beauty lanceringen, kinderwagens, restaurants die geopend worden, boeken die uitkomen (zoals Fokking Druk van Thijs Lauspach), reisjes naar allerlei delen van de wereld (bezoek moordlocaties uit populaire series) en allerlei andere dingen. Nu zijn persberichten op een blog natuurlijk niet altijd even leuk of interessant, maar ik ga je uitleggen waarom persberichten op een blog plaatsen wel degelijk interessant zijn zowel voor de lezer als voor jou als blogger. Hoewel vaak wordt gedacht dat de persberichten helemaal niet zoveel toevoegen aan je blog is dat dus niet zo in mijn ogen.
Foto: Shutterstock door K. Decor
Breed scala aan onderwerpen
Als je een blog hebt die niet een bepaalde niche heeft maar een heel veel onderwerpen, dan is het een goede toevoeging om persberichten een blog te plaatsen. Nu zullen niet alle onderwerpen op je blog passen, maar door persberichten te plaatsen verbreed je het aantal onderwerpen dat je al online hebt staan. Nu zul je bij mij niet zozeer onderwerpen vinden die de kant van kinderen opgaat, maar wel over mijn katten, heel veel lifestyle onderwerpen, beauty en ook persoonlijke artikelen. Met leuke persberichten kan ik dat mooi aanvullen en zo een nog breder scala aan onderwerpen online zetten. Ook handig als je even geen inspiratie hebt bijvoorbeeld.
Je kunt er commissie mee verdienen
Dit denk je er misschien niet achter, maar als je persberichten op een blog plaatst kun je ook commissie verdienen. Zeker als je blog je bedrijf is en je de intentie hebt om er geld mee te verdienen dan is dit een goede om te onthouden. Ik krijg bijvoorbeeld regelmatig (bijna dagelijks) persberichten over allerlei soorten boeken. Deze plaatst ik niet allemaal online omdat ik bijvoorbeeld het niet interessant genoeg vind, maar Fokking Druk van Thijs Lauspach wel. Puur omdat we allemaal tegenwoordig te druk lijken te zijn en dat is een slechte eigenschap als je het mij vraagt. In de statistieken van mijn bol.com partnerprogramma zag ik dat iemand ook al dit boek heeft aangeschaft! Maar niet alleen met boeken kan dat, maar bijvoorbeeld ook met het Michael Kors Wonderlust eau fresh kon ik een link plaatsen naar Douglas. Het is niet zo dat iedereen altijd iets koopt, maar het is zeker het proberen waard. Plaatst persberichten waarvan jij denkt dat je lezers het interessant vinden en jij zelf ook achter staat.
Meer bezoekers en goed voor SEO
Door meer onderwerpen online te zetten en persberichten op een blog krijg je vaak ook meer bezoekers. Het beste zou zijn als je niet de standaardtekst overneemt uit het persbericht maar dit in andere woorden vertaald naar een artikel. Op die manier krijg je ook niet te maken met duplicate content wat niet heel goed is voor je SEO. Je krijgt dan toch een uniek artikel en als je alles goed aanpakt (door Yoast (premium) te laten checken) krijg je toch een goede positie in Google. Vergeet niet dat een persbericht vaak een aankondiging is van een nieuw product of nieuwe productlijn. Als iemand iets mee krijgt dan gaan ze daar op Googlen en de kans is groot, als jij bijvoorbeeld een van de eerste bent die het online heeft staan, dat ze dan op jouw blog terecht komen waardoor jij weer meer bezoekers op je blog kan verwelkomen. Ook kun je artikelen weer intern linken naar elkaar over bijvoorbeeld hetzelfde onderwerp waardoor de link structuur op je blog beter wordt. Intern linken is echt heel belangrijk en dat kun je lezen in het artikel waarin ik uitleg hoe mijn bezoekersaantallen zijn verdubbeld.
Ik hoop dat ik je op weg heb geholpen om in te laten zien waarom persberichten op een blog wel zeker een toevoeging kunnen zijn. Daarnaast ben ik benieuwd of jij al persberichten op je blog plaatst en of je ook de voordelen ervaart die ik aangeef in dit artikel. Zo was ik ooit waarschijnlijk een van de eerste die schreef over de Zwitsal Geurbuiltjes waardoor er honderden bezoekers op een dag op afkwamen op een dag :)