5 redenen om een samenwerking NIET aan te gaan

5 redenen om een samenwerking NIET aan te gaan

De bloggers onder ons hebben daar vast en zeker mee te maken gehad. Misschien niet één keer, maar veel meer keren. Een bedrijf dat met je wil samenwerken en wat lijkt op een heel leuk aanbod. Als je dan vraagt naar informatie of je geeft jouw informatie door, dan is het allemaal lastig en komen er allemaal rare voorwaarden naar boven. In de loop der jaren heb ik al wat dingen meegemaakt die ik graag wil delen op mijn blog. Redenen waarom ik persoonlijk geen samenwerking aan zou gaan met een bedrijf. En daarbij leg ik ook uit waarom ik geen samenwerking aanga. Vaker heb ik geschreven over veel dingen die met bloggen te maken hebben. Dit kun je vinden in deze categorie. Variërend van geld verdienen met bloggen tot de reclame code.

Te lage vergoeding

Er zijn zoveel bedrijven die voor een klein bedrag veel reclame willen hebben en daar ben ik het niet mee eens. Nu ik minder ga werken betekent het ook dat ik minder ga verdienen bij mijn baas en dat ik meer wil gaan verdienen met mijn blog. Mijn blog is sinds februari 2015 mijn bedrijf en zodra je je inschrijft bij de KvK heb je een intentie om geld de verdienen. Heb ik dus ook. Ik kan niet mijn huur betalen met een shampoo, een hangmat of een telefoonhoesje. Ik snap dat bedrijven reclame willen, maar ik ben het er niet mee eens dat zij twee telefoonhoesjes opsturen in ruil voor een artikel waar ik een uur over doe om leuk in elkaar te zetten. Als hun eigen baas zou zeggen: “Hé bedankt voor je hulp vandaag, hier heb je een zak appels, tot morgen!”, doen ze het zelf ook niet. En schat jezelf niet te laag in. Op dit moment lees ik een boek die ik leen van mijn baas “Geef nooit korting!” en is zeer interessant. Echt een aanrader ook voor bloggers.

Geen goed gevoel

Ik heb wel eens een opdracht gekregen van een blognetwerk met de vraag of ik een bepaalde opdracht wilde doen. Wat het precies was weet ik niet meer, maar het ging volgens mij over automatisch beleggen. Iets van hoe je in een week tijd duizenden euro’s kunt verdienen. Nu heb ik al 0 verstand van beleggen, maar na wat Googlen kwam ik er ook achter dat er meer mensen zeiden dat het oplichters waren. Ondanks dat ik dus geld kon verdienen heb ik de opdracht afgezegd. Ik wil geen slecht en onbetrouwbaar bedrijf in de spotlights zetten. Nu geloof ik niet alles wat op Google staat, maar waar rook is is vuur. Denk ik.

Geen vermelding van sponsoring

Ook heb ik wel eens leuk mailcontact gehad met een bedrijf en een prijs overeengekomen, maar toen ik begon over vermelding van sponsoring kon dat ineens niet. Het moest ‘zo natuurlijk mogelijk ogen’. Ja, dikke doei voor jou en je bedrijf. Als ik iets gekregen heb ter review geef ik dat aan, maar ik geef het ook altijd aan als het gesponsord is. Niks mis mee en ik vind het zelfs veel fijner als dat erbij staat. Het is echt niet als ik een link in een artikel verwerk dat het hele artikel uit mijn duim gezogen is. Nee. Als ik een opdracht krijg om een link te verwerken, dan bedenk ik er altijd zelf een artikel omheen die ook daadwerkelijk bij mij past. Kijk maar naar de checklist voor een weekend buitenland. Het moet me wel van het hart dat bloggers steeds meer sneaky worden hiermee. Laatst zag ik op een blog een overduidelijk gesponsord artikel van een merk (zonder budget, geen sponsoring erbij vermelden en waar iedereen intrapt), waarbij de link gewoon qua CSS zo was gemaakt dat het op normale tekst leek. Hoe ver ga je voor die paar tientjes?!

Je moet zelf betalen

Ook kreeg ik eens een email met de vraag of ik een nieuw merk wilde proberen. Het was een merk dat nog niet zo heel lang op de markt was en ik mocht dan producten uitzoeken om te proberen. Oké, leuk! Ik nam een kijkje op de website en gaf een bescheiden voorkeur door. Tot mijn grote verbazing kreeg ik een antwoord dat ik dan zelf de helft moest gaan betalen. Ja dikke doei. Als je reclame wilt dan moet je er in investeren en vind ik niet dat je diegene die het gaat testen, het zelf laat kopen. Ook niet voor een klein gedeelte.

10001 voorwaarden

Ook wel eens gehad. Leuke opdracht, maar ik moest minimaal een X aantal woorden gebruiken, een maximaal aantal woorden, perse een X aantal links, mochten geen externe links in een artikel, geen interne links, de titel moest bepaalde woorden bevatten én het was nog een specifiek onderwerp ook. Eigenlijk pas ik aar een beetje voor. Je moet je in allerlei bochten wringen om maar precies zo uit te komen zoals de opdrachtgever wil. En daarbij ook zo min mogelijk willen betalen. Nope, dank je.

EEN TIP!

Alle mails die ik ontvang en verstuur met betrekking tot samenwerkingen bewaar ik. In mijn mailbox heb ik een aparte map aangemaakt met ‘samenwerkingen’ en daar doe ik ze allemaal in. Zo kun je altijd nakijken wat je hebt afgesproken, maar heb je ook een soort van bewijs van de afspraken. Op die manier kunnen bedrijven (naar mijn idee) achteraf niet nog vele eisen stellen om het artikel aan te gaan passen. Ook wel eens gehad. Keurig erbij gezet dat het gesponsord was, artikel stond online en het mocht niet. Ik de mail erbij gezocht en verstuurd, alsjeblieft, lees maar na!

Wat zijn voor jou redenen om een samenwerking niet aan te gaan?

Volg:
Share:

18 Reacties

  1. 5 juni 2017 / 14:04

    Goed artikel.. bizar hoe sommige bedrijven denken! Iets uitzoeken en dan de helft betalen, daaag! Zij willen toch exposure?

  2. 4 juni 2017 / 11:53

    Goed on deze tips te lezen. Nog geen samenwerkingen gehad, maar wel fijn om alvast te weten wat een op je af kan komen. Ook ben ik wel benieuwd wat een “redelijke” vergoeding zou zijn?

    • 4 juni 2017 / 12:19

      Ja wat redelijk is vind ik lastig. Ooit heb ik eens gelezen dat je €50,00 als starttarief neemt en dan €10,00 per 1000 bezoekers erbovenop. Zoiets. Niet dat ik me hier echt aan houd. Ik heb gewoon bedacht waarvoor ik het wil doen 🙂

  3. 4 juni 2017 / 11:43

    Sommige bedrijven komen omderdaad met de meest bizarre voorstellen. Sowieso heb ik al gemerkt dat je echt je mond open moet trekken en niet over je heen moeten laten lopen. Echt bij je eigen voorwaarden blijven en dit ook duidelijk laten overkomen. Zo heb ik toch al regelmatig gehad dat bedrijven dan wél ineens hun voorwaardwn bijstellen… Gister had ik ook weer een bedrijf die geen flauw benul had wat ze aan het doen waren volgens mij. Ze vonden het bedrag dat ik vroeg te veel en snapten er niks van. Nou eh, jammer dan. :’)

    • 4 juni 2017 / 12:19

      Ze willen voor een paar tientjes eeuwige reclame. Ja, zo werkt dat niet! Je geeft de bakker toch ook niet 2 euro en zegt dat je volgende weken weer brood komt halen voor dat geld.

  4. 4 juni 2017 / 10:46

    Ondanks dat ik geen geld hoef te verdienen met mijn blog zijn een aantal dingen erg herkenbaar! Ik heb eens gehad dat een bedrijf achteraf nog ineens vroeg of ik het ‘gesponsord’ weg wou halen. Daar hadden we geen afspraken over gemaakt en ik heb dus gewoon terug gemaild dat ik het lekker laat staan! Nooit meer een reactie terug gehad…. erg kinderachtig. Ik snap ook niet zo goed wat er erg kan zijn voor een bedrijf als er staat dat het bericht gesponsord is. Als het een goed artikel is dan maakt de lezer dat toch helemaal niks uit? Rare mensen 😝

  5. 4 juni 2017 / 09:02

    Goed artikel! In het begin heb ik ooit iets gereviewed met een waarde van nog geen 20€, puur uit onwetendheid. Ik denk dat bedrijven daar gebruik van maken. Inmiddels zou ik dat nooit meer doen

  6. 3 juni 2017 / 17:55

    Goed artikel! Ik vind het sowieso belangrijk dat er een aansluiting is met je blog. Een tijd geleden kreeg ik een aanbieding om iets te schrijven over een schoonmaak service. ik heb ze uiteraard netjes bedankt. Persoonlijk zou het handig zijn, maar het heeft echt niks met mijn blog te maken. Wanneer ik niet mag vermelden dat het om een samenwerking gaat is het sowieso een no-go voor mij. Bedrijven die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten en daar ook (in iets andere bewoordingen) voor uit komen zijn aan het verkeerde adres. Daarvoor besteed ik gewoon teveel tijd aan mijn artikelen.

  7. 3 juni 2017 / 15:38

    Hey Mariska,

    Zeer goede tips! En ook helemaal mee eens 🙂 . Ik bewaar ook altijd alles van de samenwerkingen.

    Liefs!

  8. 3 juni 2017 / 13:10

    Alle bovenstaande redenen zijn voor mij echt goede redenen om geen samenwerking aan te gaan. Goed artikel!

  9. 3 juni 2017 / 11:57

    Sommige bedrijven met hun belachelijke eisen… Een hele tijd terug had ik iemand die x-aantal links in een gratis review wou en zei dat ik na afloop het product, een laptop case van zo’n 20 euro, zelfs mocht hoúden! Nee, joh?! Die vlieger is natuurlijk niet opgegaan, haha.

  10. Myrthe
    3 juni 2017 / 11:06

    Als ik het zo lees willen veel bedrijven gewoon een loopje met bloggers nemen. Ik vind het goed dat jullie soms ook nee zeggen! 😉

  11. 3 juni 2017 / 10:22

    Helemaal waar! Goed artikel. Toen ik begon met bloggen en de eerste vragen binnenkwamen zaten er vaak van die vreemde verzoeken tussen: zelf betalen inderdaad, of alleen wat korting in ruil voor een artikel. Tja, wist ik veel…. haha.

  12. 3 juni 2017 / 09:02

    Wat een handig artikel met fijne tips! Ik heb nog niet heel veel samenwerkingen gehad, maar heb wel al gemerkt dat bedrijven soms met rare dingen komen. Vooral het niet mogen vermelden van een samenwerking vind ik een stomme eis. Dan houdt het voor mij op.

  13. 3 juni 2017 / 08:29

    Wat een goed artikel! Ik heb nog maar een samenwerking gehad en dat betrof een giveaway. Ik vond het gewoon leuk om te doen op dat moment. Wel zou ik wat meer samenwerkingen willen doen in de toekomst maar ik vind het moeilijk wat de voorwaarden voor zo’n samenwerking moeten zijn. Want waar moet je zoal aandenken met zo’n voorwaarden lijstje van jou kant..? Ik neem aan idd vermelden dat het om een samenwerking/sponsering gaat, een no follow link, het overeengekomen bedrag, datum van online komen, en dan loop ik eigenlijk vast. Heb jij misschien nog goede tips?

    • 3 juni 2017 / 10:02

      Misschien is het een idee dat ik er eens een artikel over schrijf, welke voorwaarden je het beste kunt stellen voor jezelf (en het bedrijf waar je mee samen gaat werken), een soort van houvast.

      • 3 juni 2017 / 10:17

        Dat zou superlief zijn als je dat wilt doen😄

  14. 3 juni 2017 / 07:57

    Leuke blog! Ik heb ook een aparte map voor samenwerkingen! Ja er komen rare dingen binnen, het moet natuurlijk goed bij mij en mijn blog passen vind ik vooral belangrijk, daarnaast natuurlijk een passende vergoeding waar ik tevreden mee ben. Als het niet bij mij past kan ik er niks leuks over schrijven ook.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *