Productiever worden op je werkplek

Productiever worden op je werkplek, zo doe je dat

by Mariska

Vorig jaar was ik al minder gaan werken, maar helaas liep dat niet zoals ik had verwacht. Dat vond ik heel erg jammer en gelukkig kon ik weer meer gaan werken bij mijn baas. Op het moment dat ik in Edam kwam wonen wist ik al wel dat ik een groter blad wilde voor mijn Ikea bureau zodat ik meer plek zou hebben voor gezellige dingen, handige dingen en gewoon dus een fijne werkplek maken. Ik bestelde een blad van 2 meter breed en dat heb ik nu in mijn slaapkamer geplaatst. Eerder zat ik namelijk gewoon op de bank met de laptop op schoot en dan ben je eigenlijk niet zo heel erg productief. Productiever worden is niet zo heel moeilijk meer met deze tips.

?c=27013&m=1986589&a=224567&r=&t=html

Foto: Shutterstock by Igisheva Maria

Productiever worden op je werkplek

Kleed je werkplek leuk aan

Zelf vind ik het altijd wel belangrijk dat mijn werkplek leuk is aangekleed op productiever te worden. Het geeft meer sfeer, je zit er graag en alles bij elkaar is het gewoon een stuk beter dan een saaie kamer met een bureau en een whiteboard bijvoorbeeld. Op Lionshome kun je ook goed inspiratie hier voor opdoen. Zelf heb ik afgelopen paar weken weer wat leuke dingen gekocht bij Action. Daar hebben ze tegenwoordig ook hele leuke stationary spulletjes om je werkplek fijner te maken. Begin in ieder geval met het uitzoeken van een leuk en praktisch bureau die voor jou werkt. Kijk maar naar mijn Action stationary shoplog.

Alles op stil

Het beste werkt het als je alles op stil hebt staan. Geen tabbladen met Facebook, Whatsapp en Hotmail en ook de notificaties van je telefoon uitzetten. Bij mijn iPhone werkt het om hem op ‘niet storen’ te zetten zodat er geen notificaties naar voren komen. Of je kunt hem ondersteboven op je bureau neerleggen, volgens mij gaat het dan vanzelf. We weten allemaal dat als je ziet dat je een berichtje hebt ontvangen of een like hebt op Facebook, we direct gaan kijken hoe wat en waarom dat is. Nieuwsgierig :) En dan ben je direct ook weer afgeleid. Zelf heb ik dit heel erg en op deze manier voorkom ik dat.

Focus je op een ding

Op meerdere dingen tegelijk focussen is ook niet echt aan te raden als je productief bezig wilt zijn. Plan wat je wilt doen, bijvoorbeeld aan je blog. Stel dat je op maandag voor de rest van de week artikelen wilt inplannen, dan ga je eerst foto’s maken, dan schrijven en inplannen en vervolgens ga je door je mailbox. Kan natuurlijk een volgorde zijn die je zelf wilt, maar één ding tegelijk. Dan kun je daar al je aandacht aan geven, het goed afronden, afstrepen en dan is het NEXXXTTT.

To do list

Een to do lijst maken werkt ook altijd. Belangrijk is wel dat je een lijstje samenstelt die haalbaar is. Je kunt wel alles wat je de hele week wilt doen bij maandag schrijven maar dat gaat niet werken. Schat de tijd in dat je bezig bent met een punt en ga daar op voortborduren. Het voelt namelijk heel fijn en voldaan als je taken letterlijk kunt wegstrepen. En als je het opschrijft dan gaat het vaak uit je hoofd, waardoor je meer rust hebt in je hoofd. Ook niet geheel onbelangrijk. Als je heel veel aan je hoofd hebt dan word je een chaoot en dan vergeet je vaak weer dingen. Dat is niet de bedoeling van productiever werken :)

Lees ook:
12 Redenen waarom Facebook ons leven verpest 
Doelen die ik wil behalen
Dit zijn mijn valkuilen bij het bloggen
6 onmisbare websites voor een goede blog

Als we het hebben over productiever worden, hoe doe jij dat?

*deze blogpost kan affiliate links bevatten

You may also like