Zakelijke hoogtepunten en dieptepunten van 2018

by Mariska

Naast de persoonlijke hoogte- en dieptepunten is er natuurlijk bij mij en mijn blog ook een zakelijke kant. Ook zakelijk heb ik wat hoogtepunten en dieptepunten gezien het afgelopen jaar en deze wil ik ook delen. Net als op persoonlijk gebied gaat niet altijd alles zoals het hoort en helaas kun je daar weinig aan doen. Laat ik in ieder geval aftrappen met mijn nieuwe logo! Het vorige vond ik mooi met het aquarel en roze kleur maar ik was toe aan iets anders dat strakker oogt, minder kleur heeft zodat het minder druk oogt en iets  wat nu beter zou passen. Dat is deze geworden :) Ik ben er heel blij mee en ondanks dat ik hem over een paar dagen in het nieuwe jaar pas wilde laten zien doe ik het nu alvast. De layout zelf heb ik ook ietwat aangepast. Nu door naar de zakelijke hoogtepunten, maar ook dieptepuntjes.

Zakelijke hoogtepunten

Bezoekers gegroeid

Gelukkig heb ik er de afgelopen maanden voor kunnen zorgen dat mijn bezoekersaantallen zijn gegroeid en ben daar heel blij mee. Dit is mede mogelijk gemaakt door het feit dat ik minder bij mijn baas ben gaan werken en dus meer tijd en energie in mijn blog kan steken. Dat is belangrijk, want zo kan ik meer kwaliteit leveren in foto’s en vaker artikelen online plaatsen. Naast dat het mijn hobby is, is het natuurlijk voor mij ook een (bij)baan en verdien ik er mijn brood mee. Door Pinterest zijn mijn bezoekersaantallen gegroeid onder andere en op dat punt merk ik dat hard werken écht loont. Hier ben ik heel erg blij mee en hoop de lijn mooi te zien stijgen, behalve met deze gekke feestdagen tussendoor want dan heeft iedereen iets anders te doen ;)

Samenwerkingen

Ook dit jaar heb ik weer hele leuke samenwerkingen gehad voor mijn blog. Niet alles staat nog online, maar ik heb er zeker ook weer van geleerd. Hoe de samenwerkingen verlopen, bedrijven die nog steeds voor een dubbie op de eerste rang willen zitten en de waarde van bloggers niet begrijpen. Dat zijn niet altijd leuke dingen maar je wordt er wel veel zakelijker door. Naast de samenwerkingen heb ik ook weer hele leuke producten opgestuurd mogen krijgen die jullie vervolgens weer terugzien op mijn blog. Ook hier geldt dat hard werken echt loont, want dan word je gezien door bedrijven. Dat is ook zo gebeurd bij mij! Zo’n 2 maanden geleden heb ik er zelfs (toen ik de stoute schoenen aantrok) een ietwat langere samenwerking aan over gehouden.

Salaris wise

Als ik alles naast elkaar leg zie ik dat ik dit jaar meer verdiend heb met mijn blog. Dat is voor mij zeker een van mijn zakelijke hoogtepunten want dat betekent dat ik het goed doe en dat het geoorloofd is om minder bij mijn baas te werken. Het is voor mij nodig om er een vaste baan naast te houden omdat ik niet kan leven van mijn blog, laat dat duidelijk zijn :) Neemt niet weg dat ik in 2019 hoop dat het nog beter gaat!

Zakelijke dieptepunten

Bedrijven met vervelende voorstellen

Dit is misschien niet echt een dieptepunt, maar ik wil het toch zeker benoemen. Bedrijven die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Ik weet dat mijn domeinwaarde meer waard is dat een paar sokken, een nieuw pak of 4 telefoonhoesjes. Als een bedrijf je een voorstel doet van zoiets (wel meegemaakt dit jaar) en ik aangeef dat dit voor mij niet toereikend is, dan is er verder geen budget, maar vervolgens zie je van datzelfde bedrijf wel een reclamespotje op tv. Ik vraag me dan af waarom ze zo ‘denigrerend’ doen naar bloggers. Het moet voor beide partijen iets toevoegen en niet alleen voor het bedrijf die vervolgens veel krijgt voor weinig.

Voor de rest heb ik gelukkig zakelijk gezien geen dieptepunten ervaren en daar ben ik heel erg blij mee! Nu ga ik natuurlijk mijn best doen om nog meer te kunnen bereiken in het nieuwe jaar.

Lees ook:
Omgaan met teleurstellingen, zo doe ik dat
Als blogger starten met je bedrijf
Waarom bloggen een baan is
Wat ik vanuit 2018 mee wil nemen naar 2019

*deze blogpost kan affiliate links bevatten

You may also like