You are here: Home » Lifestyle » Prikkels verminderen door je mobiele telefoon, zo doe je dat

Prikkels verminderen door je mobiele telefoon, zo doe je dat

prikkels verminderen door je mobiele telefoon

Zelf ben ik de laatste jaren heel erg snel overprikkeld. Als je overprikkeld bent ga je op zoek naar manieren om prikkels te verminderen. Een van de grootste bron aan prikkels is voor mij mijn iPhone. Ik gebruik mijn mobiel heel erg vaak voor natuurlijk mijn blog en social media, maar ook voor WhatsApp. Wie kan daar nou zonder? 😉 Prikkels verminderen is niet heel moeilijk, dus ik geef je de tips die mij helpen om minder prikkels te ervaren.

Prikkels verminderen door je mobiele telefoon

Zelf merkte ik de laatste tijd het gevoel van dat je overprikkeld bent weer op. Als eerste dacht ik na hoe dat zou kunnen komen en kwam er al snel op uit dat mijn iPhone toch wel een van de grootste boosdoeners is. Niet letterlijk mijn telefoon, maar hoe ik ermee omga. Prikkels verminderen is voor mij nu noodzakelijk en dat heb ik als volgt gedaan:

  • Notificaties uitzetten. Mijn geluid had ik altijd al uit staan, maar nu heb ik ook alles uitgeschakeld wat in het berichtencentrum en op mijn vergrendelscherm terecht kwam.
  • De rode bolletjes. De rode bolletjes die over de app icoontjes verschijnen met een getal erin heb ik ook uitgeschakeld. Zorgt ook voor prikkels, want je wilt direct kijken.
  • Minder op social media. Al het nieuws volg ik op Twitter en dat vind ik fijn, maar Facebook heeft eigenlijk weinig toegevoegde waarde. Je leest van alles van iedereen en onbedoeld zorgt dat ook voor prikkels. Je leest het en het komt toch in je hoofd terecht.
  • Telefoon in een andere ruimte neerleggen. Dit werkt voor mij soms ook wel. Als ik mijn telefoon niet zie, dan heb ik ook veel minder de neiging om er op te kijken.

Notificaties uitzettend is dus heel goed om prikkels te verminderen, maar wat als je gebeld wordt en je telefoon ligt ergens anders?

Ik heb daarvoor gekozen voor een Fitbit Versa. Deze heb ik al best een tijd en heb ik zo ingesteld dat hij om mijn pols begint te trillen op het moment dat ik word gebeld. Ook heb ik mezelf ‘aangeleerd’ dat berichtjes via WhatsApp of Facebook vaak niet urgent zijn. Daarom wil ik wel weten als ik gebeld word, maar niet als ik een berichtje krijg. Als er echt hoge nood is of er is iets aan de hand dan bellen mensen en dan sturen ze geen berichtje, lijkt mij.

Prikkels verminderen, hoe doe jij dat?

Lees ook:
Ik ben geen influencer, ik wil gewoon mijn mening en verhaal delen
Mijn iPhone 8 plus, hoe bevalt ‘ie?
Mijn eerste mobiel en jonge kinderen nu

Volg:
Mariska
Mariska

Bedankt voor het bezoeken en lezen van het artikel en ik zou het leuk vinden als je een reactie achterlaat. Met meest actief ben ik op Twitter, Instagram en Facebook!

Find me on: Web | Twitter | Instagram | Facebook