Ik ben geen influencer, ik wil gewoon mijn mening en verhaal delen

door Mariska

Als afsluiter, want het is 31 december, leek me dit wel een leuke en pakkende titel. Ik voel me namelijk geen influencer en ik ben geen influencer. Het woord alleen al vind ik niet bij mij passen. Zo’n fancy Engelstalig woord. Nope. Ik wil alleen mijn (persoonlijke) verhaal delen, wat ik doe, hoe ik over dingen denk en mijn mening over producten geven die ik gebruik.

Ik ben geen influencer

Influencer betekent volgens de definitie van Influencer Agency dat hij of zij via social media mensen kan beïnvloeden. Influencers hebben een grote aanwezigheid op platforms als Instagram, YouTube, Twitch en Snapchat. Soms hebben ze ook een beauty of fashionblog of werken ze in de televisie- of filmwereld. Vrouwen worden overigens vaker ‘influencer’ genoemd en mannen ‘creator (bron: influencer.agency)

Of ik me aangesproken voel tot bovenstaande uitleg? Nee. Ik wilde eigenlijk zeggen totaal niet, maar dat is niet waar. Mijn blog is mijn werk, daar verdien ik mijn geld mee en kan ik mijn huur van betalen. Maar ik voel me niet de persoon die andere mensen moet gaan ‘influencen’. Beïnvloeden vind ik dan ergens ook een naar woord om te gebruiken. Nee, ik ben geen influencer en voel me ook niet zo.

Ik wil gewoon mijn mening delen en persoonlijke verhaal vertellen

Dit jaar is op persoonlijk gebied voor mij ook anders geweest en ik vind mezelf gegroeid hierin. Ik ben meer keuzes op gevoel gaan maken en vooral mijn eigen weg volgen zonder dat ik me teveel van andere meningen aantrok. Diende mijn ontslag in zonder dat ik een nieuwe baan had onder het mom van ‘er is altijd overal wel werk, ik maak me niet druk’. Dat niet alleen. Dit jaar heb ik meerdere complimenten gekregen uit verschillende en soms onverwachte hoeken, dat zij mijn keuzes zo stoer vonden. Ik voel dat niet zo en vind mezelf niet stoer. Ik maak gewoon de keuzes die ik wil en sla soms een weg in die ik wil proberen. Als je geen risico neemt weet je nooit of iets wel of niet voor je werkt.

Wat ik met mijn blog en social media wil bereiken is dat ik mijn mening kan delen en mijn (persoonlijke) verhalen kan vertellen. Dat ik kan delen als ik weer een bepaalde keuze heb gemaakt, kan vertellen over de ziekte van mijn vader of gewoon mijn mening kan delen over een hele goede mascara die ik heb geprobeerd. Ik wil mij als persoon neerzetten en niet als een naam die iemand moet beïnvloeden. Ontvang ik PR producten waar ik niet over te spreken ben? Dan deel ik mijn mening in een review. Vind ik producten die ik zelf heb gekocht fantastisch? Dan deel ik dat ook. En andersom natuurlijk.

Ik wil er niet om hoeven denken dat ik niet op de foto sta met een blikje energydrink, want dat drink ik gewoon en ook bijna elke dag. Oké wel suikervrij 😉 En ik wil er niet om hoeven denken dat ik het woord kut of shit niet mag gebruiken, want stel je voor wie er meeleest. Nee, shit en kut gebruik ik ook in mijn dagelijkse leven. Ik heb maat 44 en soms 46 en wil niet afvallen omdat maatje 36/38 soms de norm schijnt te zijn. En ik wil ook geen Chanel tas kopen omdat heel de social media wereld daarmee loopt. En nee, die Isabel Marant schoenen die gehyped worden zijn best oké om te zien, maar ik hou het lekker bij mijn Sendra westernlaarzen of mijn merkloze schoenen.

Wat ik wil is dat mijn blog en social media een indruk geeft van wie ik echt ben. En als ik ook maar één iemand kan inspireren met een persoonlijk verhaal of op weg kan helpen in een moeilijke tijd, dan is mij dat veel meer waard dan een Influencer Agency die je zaken regelt en je vooral op moet letten wat je niet mag zeggen en laten zien.

En precies dit ga ik ook voortzetten in 2020!

Fijne jaarwisseling en het beste voor het nieuwe jaar! x

Lees ook:
Mijn week in foto’s #17
Van een kantoorbaan naar de werken in de bakkerij
Waarom ik voor de iPhone 11 pro ben gevallen

Gerelateerde artikelen