Dit zijn de voorwaarden voor een samenwerking!

voorwaarden voor een samenwerking
Volg je me al op Instagram?

Wat zijn de beste voorwaarden voor een samenwerking? Eerder schreef ik al verschillende blogtips en onder een artikel kreeg ik de vraag of het niet mogelijk was eens te schrijven over de voorwaarden voor een samenwerking, wat zet je erin en welke voorwaarden vind jij als blogger heel belangrijk. Veel voorwaarden zullen aardig vanzelfsprekend zijn en er perse bij horen, maar je kunt natuurlijk ook voorwaarden voor een samenwerking zelf toevoegen en voorwaarden stellen die jij erin wilt hebben staan. Je kunt bijvoorbeeld een document opstellen die je bij iedere samenwerking mailt naar jouw contactpersoon en vragen om een handtekening. Ook kun je ervoor kiezen om een akkoord op de mail te vragen. Een van beide is zeker aan te raden en voorkomt gesoebat achteraf. Tenminste, dat zou de bedoeling moeten zijn. Ik schrijf uit mijn eigen ervaring en deel de dingen die ikzelf fijn vind en hanteer. Dit kan natuurlijk voor jou anders zijn.

Foto: Shutterstock

Stel een document op

Een document opstellen is denk ik een goed begin. Zelf heb ik dit (nog) niet gedaan, omdat ik vaak uit mijn hoofd wel weet wat ik wil en waar ik voor sta. Maar het is zeker een handig houvast. Je kunt heel gemakkelijk een document maken in Word of een andere teksteditor.  Deze sla je op op een plek waar je heel gemakkelijk bij kunt zodat je het altijd bij de hand hebt. Mail het bijvoorbeeld naar jezelf zodat je er altijd bij kunt, dus als je bijvoorbeeld via webmail of je telefoon moet antwoorden. Je kunt ook een account openen op Google Drive of OneDrive. Deze laatste gebruik ik op beide laptops en mijn telefoon, dus kan altijd bij foto’s etc. Mocht je een teksteditor saai vinden, dan kan je bijvoorbeeld ook Canva gebruiken om een mooi ontwerp te maken, zoals bijvoorbeeld een mediakit.

Welke voorwaarden voor een samenwerking zet je erin?

Ik kan je hierin wel een aantal tips geven, maar hoe je het uiteindelijk aankleedt is aan jezelf. De dingen die ik het belangrijkste vind zijn dat je aangeeft hoeveel links je maximaal in een artikel wilt verwerken, de prijs die je hanteert voor een advertorial / gesponsorde post en dat je werkt volgens de reclamecode. Volgens de reclamecode werken bedoel ik in de zin van, dat je erbij zet dat het om een gesponsorde post gaat. Je lezers kunnen dan zien dat jij daarvoor betaald hebt gekregen. In mijn ogen belazer je je bezoekers en jezelf als je betaalde content toevoegt en dit niet vermeldt. Je kunt er bijvoorbeeld nog aan toevoegen dat je de gesponsorde post voor een bepaalde of onbepaalde tijd online laat staan of een banner een X aantal weergaven heeft. Daarnaast zijn er natuurlijk meer dingen die je kunt toevoegen, maar dat is persoonlijk.

Kom je het bedrijf tegemoet of blijf je bij je standpunt?

Vaak gaan bedrijven met je in onderhandeling op het moment dat jij je voorwaarden aan hen doorgeeft. Dan is de kunst om te kijken wat je wilt. Ga je hierin mee en ga je onderhandelen of blijf je bij je standpunt en wil je echt alleen een samenwerking aangaan zoals jij dat perse wilt? Op dit moment lees ik een boek die ik te leen heb van mijn baas: “Geef nooit korting!”. Heel erg interessant en een echte aanrader. In dit boek wordt besproken waarom jij nooit korting zou moeten geven en ik vind dit super interessant. Het wordt in kleine verhaaltjes uitgelegd, duidelijk, maar ook herkenbaar. Het belangrijkste in dit hele verhaal; doe wat voor jou goed voelt en vertrouw op je gevoel. Als jij er een slecht gevoel bij hebt dan moet je het zeker niet doen.

Neem je genoegen met een product of wil je een financiële vergoeding?

Heel veel bedrijven benaderen je of je bijvoorbeeld een welbekend telefoonhoesje wilt testen, een foto op canvas wilt laten drukken of een artikel wilt schrijven over een product ter waarde van een tientje, maar wel met 3 links in het artikel verwerkt. Dit is ook weer zo’n punt waarop jij moet bepalen of je akkoord gaat met een product alleen of dat je ook een financiële vergoeding naast het product wilt ontvangen. Persoonlijk zou ik er niet voor kiezen om een samenwerking aan te gaan waarbij ik alleen maar schrijf over een shampoo en conditioner in ruil voor 3 links. Vergeet niet dat zo’n bedrijf vaak goedkoop reclame wil en dat ook krijgt op die manier. Persoonlijk vind ik dat als een bedrijf een blogger benaderd voor reclame, zij ook best een vergoeding daar tegenover mogen zetten in geld. Leuk als jij een tas van €100,00 opgestuurd krijgt, maar voor een bedrijf kost dat misschien minder dan €50,00 inkoop. Ik noem maar een voorbeeld. Geen budget hebben is ook vaak gehoord en ik vind dat als je geen budget hebt, je ook niet mensen moet benaderen voor reclame. Klaar. Dit is dus helemaal persoonlijk hoe je dit aanpakt.

Bewaar je mailcontact

En vergeet niet alle mailcontact te bewaren, gewoon voor de zekerheid. Het is altijd handig om weer een mail erbij te kunnen pakken om te kijken wat je ook hebt gecommuniceerd, maar ook wat er is afgesproken. Ik heb wel eens gehad dat ik een artikel schreef met ‘gesponsord’ erboven en werd op mijn vingers getikt door het bedrijf. Of ik dat weg wilde halen. Nee, dat wil ik niet en ik had in mijn mail ook gewoon aangegeven dat ik dit erbij zet en er was akkoord. Mailtje doorgestuurd en klaar. Op die manier hou je het helder voor jezelf en ook voor het bedrijf. Ik bewaar de mails allemaal in een aparte map in mijn mailbox, maar je kunt e-mails ook gewoon opslaan op je computer.

Ik hoop dat ik jullie een beetje een houvast heb kunnen geven en mocht je vragen hebben, stel ze 🙂 Ik beantwoord ze sowieso allemaal in de reacties. Mijn andere artikelen over bloggen, tips en plugins kun je ook lezen.

Lees ook:
30 tips om blog inspiratie te krijgen
Advertenties, wat verdien je er nou mee + voor- en nadelen
Deze blog aanbiedingen heb ik maar afgeslagen
Hoe en waar promoot ik mijn blogartikelen?

Mariska

Bedankt voor het bezoeken en lezen van het artikel en ik zou het leuk vinden als je een reactie achterlaat. Met meest actief ben ik op Twitter, Instagram en Facebook!

Find me on: Web | Twitter | Instagram | Facebook

11 Reacties

  1. 3 juli 2017 / 17:40

    Mijn gevoel klopt met wat jij schrijft inderdaad. Wat doe jij met bedrijven die per se geen no follow links willen?
    Mijn gevoel zegt onverstandig en ik heb het afgeslagen op basis hiervan ook al had ik ze zelf benaderd voor een review product.

    • Mariska
      Auteur
      3 juli 2017 / 18:13

      Ik bekijk dat per bedrijf en aanvraag. Het blijft een lastig onderwerp no follow en do follow en ik denk dat je zelf moet kijken wat je wilt doen 🙂

  2. 26 juni 2017 / 22:03

    Ik loop een beetje achter met blogs lezen. Vandaar ook mijn late reactie! Super lief dat je hier een artikel aan gewijd hebt!

  3. 21 juni 2017 / 18:48

    Leuk om te lezen. Ik heb ook een tariefkaart gemaakt die ik vaak opstuur. Hierin staan al mijn statistieken, tarieven en eisen in één. Best makkelijk!

  4. 20 juni 2017 / 20:55

    Handige tips. Zo’n document samenstellen vind ik wel een goed en efficient idee. Zo hoef je er niet steeds overna te denken en staan ze allemaal bij elkaar in plaats van in verschillende mailtjes en kun je het ook op 1 plek aanpassen.

  5. 20 juni 2017 / 12:48

    Goede tips! Vooral dat bewaren van je mailgeschiedenis kan je een hele hoop drama achteraf besparen. Dat heb ik op m’n werk geleerd… :’)

  6. 20 juni 2017 / 12:10

    Hele fijne punten heb je gesproken, ik zet altijd hoger in met een bedrag, een bedrijf kan dan altijd nog zakken. Email contract onderhouden vind ik ook erg belangrijk!

  7. Mariëlle | Me-licious
    20 juni 2017 / 10:41

    Mooie tips mariska. Dit voorkomt een hoop gezeur achteraf. Daarom is het voor jezelf en voor de opdrachtgever beter om zo transparant mogelijk te zijn.

  8. Donna
    20 juni 2017 / 10:28

    Dankjewel voor de tips! Heel erg handig!

  9. 20 juni 2017 / 10:04

    Goede tips voor een samenwerking, ik heb hier zeker wat aan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.