PR producten ontvangen – de voor- en nadelen

kruidat originals lip balm en lip scrub

Laat ik vooropstellen dat ik dit artikel niet schrijf om merken of bedrijven naar beneden te halen of ondankbaar over wil komen. Dat wil en ben ik absoluut niet, maar ik denk dat er bloggers of Instagrammers zijn die denken dat het de hemel op aarde is, want dat is PR producten ontvangen niet perse.

Nadelen van PR producten ontvangen

Vaak niet uniek. Een nadeel van PR producten ontvangen vind ik dat het vaak niet uniek is. PR bureaus sturen vaak een persmailing uit naar verschillende bloggers, Instagrammers of andere bekende personen en dat zijn dus altijd dezelfde producten. Als jij enthousiast bent over een product en je schrijft een review op je blog dan zie je de review van dat product, of die producten, ook vaak op andere blogs terug waardoor het niet uniek is.

Er wordt vaak iets terug verwacht. Hier vind ik wel 2 kanten aanzitten. Dat er iets terug wordt verwacht als je PR producten hebt ontvangen snap ik, maar persoonlijk vind ik dat bureaus en merken dit niet kunnen eisen als ze iets uit eigen beweging opsturen. Als je zelf een product aanvraagt is het natuurlijk wel zo netjes om er daadwerkelijk iets mee te doen en dat moet je dan ook doen.

Voordelen van PR producten ontvangen

Je ontdekt nieuwe producten en merken. Een van de voordelen is dat je nieuwe producten en nieuwe merken kunt ontdekken via PR mailings. Regelmatig ontvang je op die manier ook producten die nog niet gelanceerd zijn, maar die je dan al wel kunt uitproberen en kunt reviewen. Dat zorg weer voor veel mensen op je blog die de reviews gaan zoeken.

Inspiratie voor content. PR producten ontvangen inspireert mij altijd wel en ik vind het dan ook leuk om mijn ervaringen met producten te delen. Een nadeel is dat veel PR producten overeen komen en op verschillende blogs te zien zijn, maar een review is uniek. Een dagcrème kan op mijn huid bijvoorbeeld enorm prikken omdat ik een gevoelige huid heb, maar bij iemand anders top werken. Elke mens en lichaam is uniek en zo ook de reviews, grotendeels.

Soms leuke bijkomstigheden. Als je een leuk PR bureau hebt gevonden waarbij je ingeschreven staat en soms leuke producten ontvangt, komen er soms ook andere leuke dingen bij kijken. Sinds dit jaar sta ik ingeschreven bij een PR bureau waar ik me zo ontzettend welkom voel! Het gaat me niet om de producten (nouja, misschien een beetje omdat het toffe merken zijn), maar ook op de borrels en andere evenementen voel ik me enorm welkom. Dat is echt een fijn gevoel en dit is zeker niet bij elk PR bureau het geval.

Zelf producten kopen

PR producten ontvangen vind ik zeker leuk en het voelt ook echt als een cadeau elke keer weer. Ik weet dat dit cliché klinkt maar het is ook echt zo. Dat merken met hun naam op jouw socials en blog genoemd willen worden is een fijn idee. Toch een soort bevestiging dat je het goed doet. Zelf vind ik het ook heel fijn om zelf producten te kopen. Producten en merken die je niet zo vaak ergens anders voorbij ziet komen en die goed bij je passen.

Dit deed ik bijvoorbeeld met het Nabla Cutie palette en het Nabla Dreamy 2 palette. Een merk en producten waar ik echt heel benieuwd naar was en die nu favoriet zijn! Je kunt ook op daarna op zoek gaan naar het PR bureau dat het merk vertegenwoordigd en dan vragen of er een plekje vrij is op de perslijst. Op die manier blijf je op de hoogte van lanceringen van je favoriete merken 🙂

Ik hoop dat ik het artikel zo volledig mogelijk heb gemaakt en vragen kun je altijd stellen.

Lees ook:
DIY – 3D kaarten met Scrabble letters
Geld verdienen met affiliate links (+ lijst webshop en aanbieders!)
Le Volume De Chanel mascara review

Mariska

Bedankt voor het bezoeken en lezen van het artikel en ik zou het leuk vinden als je een reactie achterlaat. Met meest actief ben ik op Twitter, Instagram en Facebook!

Find me on: Web | Twitter | Instagram | Facebook

7 Comments

  1. 6 januari 2020 / 11:28

    Ik krijg eigenlijk amper dingen toegestuurd, tenzij ik zelf een voorstel doe. Ik vind het prima zo, ik ben namelijk erg selectief en stel heel wat eisen, en wil geen producten ontvangen die ik niet zou gebruiken. Dan wordt er natuurlijk wel op z’n minst een artikel van me verwacht en dat is niet meer dan logisch. Wat ik dan weer wel lastig vind, is wanneer een merk ineens extra eisen toevoegt. Ik heb weleens geweigerd om een Google- en Facebook-review te schrijven omdat dat niet in de initiële vereisten stond. Ik denk dat ik nooit meer iets van dat merk ga ontvangen, maar eerlijk gezegd ben ik zulk slinks gedrag liever kwijt dan rijk.
    En om even op Deb in te pikken: soms moet je als blogger ook echt ogen op je rug hebben. Zo heeft een bepaald merk eens een foto uit een review van me gedeeld op Instagram (op zowel hun NL- als BE-pagina), zonder iets te vragen, zonder me te vermelden in de caption. Ze hadden me wel getagd in de foto, maar wie ziet dat … Na veel gedoe hebben ze dan toch m’n Instagram-naam in de caption gezet. Kreeg ik nog te horen dat ik de eerste ben die er iets van zegt. Dat begrijp ik eerlijk gezegd niet … Het is niet omdat iemand een review schrijft over een product, dat alle bijbehorende content opeens eigendom van het merk is …

  2. 3 januari 2020 / 20:08

    Mooi geschreven! Ik probeer ook alles wat ik krijg (bv. na een event in de goodiebag) te reviewen, hoewel dat soms qua tijd niet altijd lukt. En zeker als je zelf dingen aan vraagt dan is het wel zo netjes om daar over te schrijven. Wat Deb schrijft snap ik ook helemaal, zo een bureau moet dan wel iets compleet leveren.
    Ik denk dat ik wel weet welk bureau je bedoeld, bij hen voel ik mij ook helemaal thuis. Bij anderen voelde ik mij meer een nummer die puur voor de marketing gevraagd werd en verder niets.
    Zoals je zegt is iedere review uniek, het klopt dat vaak dezelfde dingen rond dezelfde tijd online komen, maar wij vergeten vaak dat ook niet -bloggers onze artikelen lezen. Eigenlijk meer onbekenden dan bekenden natuurlijk. En als ik iets wil kopen, dan lees ik ook meerdere reviews om een soort gemiddelde mening te vinden.
    Nog de beste wensen!

  3. 2 januari 2020 / 19:41

    Heel goed geschreven. Voor wat hoort wat, zo denken veel bedrijven. Maar soms staat het gewoonweg niet in verhouding. Wanneer je zelf iets aanvraagt, vind ik ook dat je er iets mee moet doen. Laatst kreeg ik op verzoek iets toegestuurd.. het waren 2 producten van een 3-stappen plan. Toen ik vroeg om het 3e product omdat het volgens mij met 2 niet compleet was, kreeg ik te horen dat het ‘op’ was, terwijl ik bij weet ik veel hoeveel andere collega bloggers zag dat ze het wel hadden gekregen. ‘ Of ik er toch niet een leuke blog over kon schrijven’ . Ammehoela, dacht ik toen 😊. Toen ik voorstelde om het terug te sturen of te wachten tot ze het weer op voorraad hadden, kreeg ik 0 op het rekest. Nou dan niet toch. Zulke dingen komen bij mij niet op de blog. Verder merk ik dat de verwachtingen soms hoger zijn dan alleen een artikel reviewen. Dan willen bedrijven mijn foto’s op Instagram gebruiken of in hun webshop. Ik heb daar soms best wel gedoe over omdat ik het soms niet toesta of de manier waarop ze het doen (zonder of met halve credits) niet ok vind en ze hierop aanspreek. En vraag me dan af of ik word gestraft omdat ik probeer mooie foto’s te maken. Dat is niet erg motiverend. Maar het grootste deel is leuk, zoals jij omschrijft en is het een kans om nieuwe merken/producten te leren kennen.

  4. 2 januari 2020 / 12:10

    Mooi en eerlijk artikel heb je geschreven over pr!

  5. 2 januari 2020 / 11:33

    Het zelf kopen blijft het leukst, want dan wil je het enorm graag. Ik vind het wel altijd een uitdaging dat wanneer ik iets nodig heb of wil, dat ik dat dan kan regelen voor mijn blog. thanks for sharing in ieder geval en nog de beste wensen 🙂

    • Mariska
      Auteur
      2 januari 2020 / 14:39

      Ja dat is zeker een uitdaging en als het lukt ook echt leuk! En voor jou ook de beste wensen 🙂 x

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: