You are here: Home » Ondernemen » Wat heeft mijn blog als bedrijf mij gebracht?

Wat heeft mijn blog als bedrijf mij gebracht?

blog als bedrijf

Sinds februari 2015 is mijn blog mijn bedrijf. Het klinkt heel ‘groot’, maar ik ben geen miljoenenorganisatie en ook geen bedrijf die fulltime kan leven van de inkomsten. Toch is het mijn bedrijf en is het officieel. Het lijkt mij leuk om eens een artikel te schrijven over mijn blog als bedrijf en wat het mij tot nu toe heeft gebracht. De grootste reden waarom ik mijn blog bij de Kamer van Koophandel inschreef is omdat ik serieus genomen wilde worden en niet afgeschilderd wilde worden als ‘maar een bloggertje’. Nee, ik doe dit serieus en pak dit serieus aan.

Foto: Shutterstock

Betaalde samenwerkingen

Allereerst denk ik dat je je met je blog als bedrijf meer professioneel wegzet en daarom een serieus bedrijf eerder met je in zee gaat dan dat je geen bedrijf bent. Daarmee bedoel ik natuurlijk niet dat iedereen die blogt en geen bedrijf heeft niet serieus is. Ik denk dat bedrijven het een soort van vertrouwen geeft als jij een Kamer van Koophandel nummer hebt en officiële facturen maakt. Natuurlijk kun je je blog bij de Kamer van Koophandel uitschrijven en je activiteiten stoppen, maar dat gaat minder gemakkelijk dan gewoon je blog verwijderen en klaar. Het wekt op die manier toch meer vertrouwen naar bedrijven toe en op die manier gaan ze, denk ik, sneller met je in zee. Sommige bedrijven gaan alleen met bloggers in zee die een bedrijf hebben.

Geleerd van samenwerkingen

Ook heb ik veel geleerd van samenwerking. In de tijd heb ik me steeds ingelezen in bepaalde onderwerpen die van belang zijn met bloggen en daar heb ik van geleerd. Ik stel vragen aan andere bloggers, lees op internet over SEO, koop boeken over WordPress en als ik iets over een layout wil weten open ik een broncode. Er is nergens een kant-en-klaar antwoord op en je zult soms goed moeten zoeken. Van samenwerking heb ik dat ook geleerd met mijn blog als bedrijf. Ook communicatie met een bedrijf bijvoorbeeld, hoe je netjes mailt en ook vooral dat je niet altijd mee moet gaan in lage prijzen. Bepaal je tarief en laat je niet gek maken door de zin ‘maar we hebben geen budget’. Ga ook niet (vaak) onder je eigen tarief zitten. Op die manier laat je iemand denken dat jij jezelf te duur vindt en dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Samenwerking met Shutterstock

Een van de mooie samenwerkingen die ik tot nu toe heb (en dat is niet perse omdat mijn blog een bedrijf is), is mijn samenwerking met Shutterstock. Natuurlijk hou ik ervan om m’n eigen foto’s te maken, maar soms krijg ik gewoonweg niet voor elkaar om mijn foto’s zo mooi te krijgen als op Shutterstock. Dat zijn prachtige foto’s en op dit moment heb ik een samenwerking dat ik de foto’s mag gebruiken zolang ik daar een creditlink naartoe zet. Hoe leuk is dat? Normaal moet je betalen voor de foto’s en dat hoef ik dus niet. Dus eigenlijk heb ik kosteloos toegang tot de beelden zolang ik maar een link terug geef. Ik ben daar echt super blij mee.

Postbusadres

Ook ben ik gaan nadenken over een postbusadres. Pakketjes en dergelijke zijn natuurlijk super leuk, maar ik wilde mijn buren er niet meer mee vermoeien + dat ik alweer een aantal keer ben verhuisd. Steeds het adres veranderen en dat soort dingen kost veel tijd. Wie moet je precies mailen? Wie hebben jouw adres? Met een postbusadres heb je één centrale plek en dat adres kun je dus gebruiken en communiceren naar PR bureaus en op je blog zetten. Het is logisch dat je niet met je volle woonadres wilt adverteren op je blog en sowieso niet op internet. Dat mensen ineens voor je deur kunnen staan bijvoorbeeld. Een postadres is dan wel echt een uitkomst. Het kost zo’n €200,00 per jaar maar wat mij betreft is dat het meer dan waard.

Alles bij elkaar gezien is het gewoon wat ‘verder’ dan alleen bloggen als hobby. Dat is natuurlijk logisch, want als je een bedrijf inschrijft bij de Kamer van Koophandel dan heb je de intentie om daar geld mee te verdienen. Niks mis mee! Het is natuurlijk net wat jij wilt en wat je wilt bereiken. Je kunt naast je blog als bedrijf ook nog andere gerelateerde werkzaamheden doen onder je bedrijfsnaam. Denk eraan dat je bijvoorbeeld freelance opdrachten gaat doen voor andere bedrijven die je dan een factuur stuurt.

lees ook:
Betaald worden voor een product review?
5 tips voor bloggers die bij de KvK staan ingeschreven
6 tips om stress te verminderen
Meer bezoekers op je blog, deel 2!

Een blog als bedrijf, zou jij dat willen? Of vind je dat risico te groot?