Zó slaap je elke nacht als een roosje, persoonlijke tips

perfect nachtrust goede nachtrust

Vooral de laatste tijd slaap ik weer slechter dan ik voorheen deed. Ik ben altijd al een lichte slaper geweest maar eigenlijk ging het juist begin dit jaar erg goed. Sinds het overlijden van mijn vader is het helaas weer slechter en daar baal ik van. Als ik geen goede nachtrust heb, dan heb ik daar de hele dag last van. In dit artikel wil ik wat persoonlijke tips voor een perfecte nachtrust met je delen. Dingen die ik weet uit eigen ervaring en bij mij helpen.

Dé perfecte nachtrust krijg je zo

Goed bed en matras

Allereerst vind ik het belangrijk om een goed matras te hebben en een fijn bed waar ik in lig. Mijn bed is niet heel groot, namelijk 1.40m en dat is prima alleen. Je kunt natuurlijk ook kiezen voor een lekker groot bed van 1.80 met matrassen 90×200, zolang jij maar lekker ligt. Dat is echt het begin van een perfecte nachtrust vind ik.

Geen schermen

Hoe cliché het ook klinkt (en misschien wat zeurderig) inmiddels, het is echt waar. Gebruik zo min mogelijk schermen voor je van plan bent om naar bed te gaan. Het liefst een uur niet. Dat werkt bij mij heel erg goed al ben ik erg geneigd om mijn telefoon toch weer te pakken. Je ogen en je hersenen krijgen echt rust als je dat niet doet en dat is belangrijk voor een goede nachtrust.

Geen cafeïne

Zelf hou ik best wel van suikervrije energydrink en drink dit soms. Altijd dacht ik dat het wel meeviel hoeveel impact cafeïne heeft op je nachtrust. Dacht dat ik er geen last van had maar toch ben ik erachter dat het beter is dat je dit dus niet in de avond drinkt. Je blijft langer wakker of kunt moeilijk in slaap komen en dat wil je ook weer niet. Doe dit dus niet en vermijd koffie en cafeïne houdende dranken in de avond tot een paar uur voor je gaat slapen. Of vermijd het helemaal, dat is nog beter 😉

Wel of geen nachtlampje voor een goede nachtrust?

Het klinkt misschien gek, maar voor een goede nachtrust heb ik dus wél een nachtlampje nodig. Althans het moet niet helemaal donker zijn in mijn slaapkamer. Als het helemaal donker is dan zie ik verschijningen, krijg ik nachtmerries en hoor ik rare dingen. Vind het gewoon echt eng en als ik met een lampje aan slaap heb ik dat dus niet. Heel vreemd.

Extra tip: mocht je last hebben van maagzuurbranden als je helemaal vlak ligt, leg dan een stapeltje handdoeken of een ander kussen onder je matras bij het hoofdeind. Ik heb op die manier minder of geen last van zuurbranden en slaap ook beter.

Wat zijn jouw tips voor een perfecte nachtrust?

Lees ook:
Unicorn lamp
Even over leuke zomerjurkjes en mijn favorieten
Mijn week in foto’s #12 (baan opgezegd, LOI opleiding en sollicitaties)

Volg:

3 Reacties

  1. 28 mei 2020 / 17:04

    Handige tips! Ik slaap de laatste tijd ook slechter door stress. Ik wil echt proberen een uur voordat ik ga slapen niet meer op een scherm te kijken!
    Lees Edith-Sofia haar laatste blog bericht – REVIEW | I WOKE UP LIKE THISMy Profile

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.