You are here: Home » Lifestyle » Iets te veel gegeten? Als je een gezonde levensstijl hebt is dat geen probleem

Iets te veel gegeten? Als je een gezonde levensstijl hebt is dat geen probleem

person mixing cereal milk and strawberry jam on white ceramic bowl

De feestdagen. De zomervakantie. Een weekendje weg, of een fijne, lange zomer met veel terrasjes en regelmatig een barbecue. We weten bijna allemaal wel wat dat betekent: meer eten dan misschien eigenlijk de bedoeling is. Even niet zo opletten, en gewoon nog een hapje nemen, nieuwe dingen proberen. Het gevolg ervan kennen we ook: er zitten als je een beetje pech hebt zo een paar kilo aan. Heb je echter een gezonde levensstijl, dan is dat niet meteen iets om je zorgen om te maken.

Lees ook: Mijn favoriete Griekse yoghurt ontbijt

Iedereen komt weleens wat aan

gezonde levensstijl
Photo by Daria Shevtsova on Pexels.com

Ben je na een periode waarin je een aantal dagen of weken wat te veel hebt gegeten een paar kilo aangekomen? Dan ben je echt de enige niet. Voor vrijwel iedereen geldt dat kortere of wat langere tijd meer eten dan normaal tot een gewichtstoename leidt.

Zelfs als je niet regelmatig op de weegschaal staat, zal je dat misschien merken. Je broeken gaan net een beetje lastiger dicht, je gezicht lijkt iets ronder. Na een paar dagen, bijvoorbeeld twee uitgebreide kerstdiners, zal je er weinig van merken, maar na twee weken vakantie, kan het een ander geval zijn.

Het goede nieuws is dat kilo’s die er in een korte periode bij zijn gekomen, meestal ook weer vrij snel zullen verdwijnen. Na een avondje zwaar tafelen kun je de dag erna een kilo zwaarder zijn, maar deze ben je als je de dagen erna weer normaal eet weer kwijt zonder er extra moeite voor te doen.

Afvallen zonder extra moeite te doen

Heb je een gezonde levensstijl, met voldoende beweging? Dan zal je merken dat je niet snel kilo’s aankomt, en als er toch eens wat bij is gekomen, dit ook snel weer weg is. Dat komt doordat het aantal calorieën dat je dagelijks binnenkrijgt in balans is met de hoeveelheid die je dagelijks verbrandt. Is dat een paar dagen tot weken niet het geval, dan kom je wat aan. Zodra je echter je normale ritme weer oppakt zullen deze kilo’s ook vanzelf weer verdwijnen. Afvallen zonder dieet dus! Merk je dat er toch wat gewicht lijkt te blijven plakken? Ben je echt een aantal kilo aangekomen, merk je dat aan je kleding, en is het er binnen een week of twee normaal leven nog niet vanaf? Dan kan het goed zijn om even wat extra beweging in te lassen. Afvallen met wandelen, bijvoorbeeld, een beproefd recept. Beweging gaat namelijk lang niet altijd over je in het zweet werken in de sportschool. Dagelijks een stevige wandeling voldoet vaak ook prima. Een klein beetje extra bewegen zorgt ervoor dat je die paar extra kilo net wat sneller en makkelijker weer kwijtraakt dan wanneer je het alleen van gezond eten moet hebben.

Volg:
Mariska
Mariska

Bedankt voor het bezoeken en lezen van het artikel en ik zou het leuk vinden als je een reactie achterlaat. Met meest actief ben ik op Twitter, Instagram en Facebook!

Find me on: Web | Twitter | Instagram | Facebook