Waarom ik de reclame code wél belangrijk vind

Tegenwoordig lijkt het wel het gesprek van de dag; de reclame code commissie. Is nu wel wel of niet verplicht om in jouw artikelen aan te geven als je een product hebt ontvangen, zelf hebt gekocht of als je betaald hebt gekregen voor het schrijven van een blogpost. Eerlijk is eerlijk, zelf had ik er ook de ballen verstand van toen ik net begon met bloggen. En bij alle oude artikelen zul je ook geen teksten zien waarin staat of ik iets wel of niet heb gekregen. Toch heb ik een tijd geleden de keuze gemaakt een disclaimer op te stellen en mij eraan te houden dat ik er expliciet bijzet als ik een product heb ontvangen of voor een artikel betaald heb gekregen. En daar heb ik zo mijn redenen voor.

Waarom ik mij aan de reclame code houd

Ik vind het allereerst belangrijk dat mijn lezers weten of ik iets zelf heb gekocht, iets heb ontvangen van een PR bureau, het een betaald artikel is of dat ik iets ontvangen heb ter review. Dit heb ik allemaal in mijn disclaimer beschreven en alle woorden en/of zinnen die hier mee te maken hebben worden ook gelinkt naar mijn disclaimer met verdere uitleg. Ook vind ik het belangrijk dat lezers weten dat er affiliate links in een artikel zijn verwerkt. Buiten dat ik hier gewoon eerlijk over ben, heb ik ook een eigen bedrijf en dat speelt voor mij ook een grote rol. Je wilt natuurlijk geen gezeur als blijkt dat je iets niet volgens de regels hebt gedaan.

Geen vermelding, geen samenwerking

Er zijn bedrijven die mij benaderen voor een samenwerking en vervolgens als punt bij paaltje komt niet willen dat ik erbij zet dat het artikel ontvangen is ter review of dat het een betaald artikel is. Hartstikke leuk, maar dan gaat het hele feest niet door. Zo simpel is dat. Ik heb al tientallen smoezen gehoord, maar ik trap er niet in. Als ik iets heb ontvangen ter review geef ik mijn eerlijk mening, als ik ergens voor betaald heb gekregen geef ik mijn eerlijke mening en ook als ik het zelf heb gekocht geef ik mijn eerlijke mening. Daar is absoluut geen twijfel over mogelijk. Bedrijven maken zichzelf ook ongeloofwaardig op die manier met die eisen en dat zeg ik ze ook.
Grappig trouwens; ooit kreeg ik een mail van een bedrijf waarin ze een gesponsorde post wilde laten maken door mij. Er stond in de email iets in de trant van dat mijn blog zo geweldig was en dat ze alles hadden gelezen! Buiten mijn disclaimer om dus, want ik mocht er geen vermelding bijzetten. Ja, dikke doei dan!

En de affiliate links dan?

Ik zie bij heel veel (ook grotere) blogs vaker dat er niet gemeld wordt als er affiliate links in een artikel verwerkt zijn. Zelf doe ik dit wel, omdat ik wil laten weten dat als jij op link X klikt en daar vervolgens het artikel besteld, ik daar een bepaald percentage over krijg. Daar merk jij dan overigens niets van omdat de prijs hetzelfde blijft. Dat is ook een teken van eerlijk blijven en dat is precies wat ik wil. Eerlijk zijn en eerlijk blijven. Of dit overigens verplicht is te melden weet ik niet zeker. Maar ik kies toch voor de beste (en veiligste) weg!

Dus als tip wil ik geven; zet er altijd bij wat voor artikel het is en of je het product hebt gekregen of niet. Zelf vind ik het heel fijn als een blogger dit erbij zet. Niet dat ik dan bijvoorbeeld het artikel oversla, maar je weet wat de opzet van het artikel is.

Wat is jullie mening hierover? En zet jij ook altijd bij je artikelen, zoals het hoort?

Volg:
Share:

9 Reacties

  1. 31 december 2015 / 11:56

    Ik vind dit een heel boeiend onderwerp, haha! Zelf vind ik dit dubbel: enerzijds weet ik het ook graag, anderzijds vind ik dat je altijd eerlijk je mening zou moeten geven dus maakt het in principe niet echt uit of een artikel al dan niet gesponsord is en of je producten al dan niet gekregen hebt… Maar het is niet eenvoudig! Ik schreef hier een tijdje geleden ook al eens een artikel over en dat is het best gelezen artikel tot nu toe haha!

  2. 20 december 2015 / 22:00

    Ik ben het precies met je eens! Ook ik wijs samenwerking af van bedrijven die mij verbieden te vermelden dat het om een samenwerking of advertorial gaat. Eerlijkheid boven geld. En ja, die smoesjes ken ik ook wel, haha!

  3. 17 december 2015 / 19:04

    Ik zet het er altijd bij. Nu heb ik nog maar een mini-blogje maar vind het wel belangrijk voor mijn lezers om te weten.
    Annette onlangs geplaatst…I Love Beauty EventMy Profile

  4. 17 december 2015 / 10:00

    Ik ben het 100% met je eens. Ik zet altijd bij mijn artikel als ik het heb ontvangen van een bedrijf om te reviewen. En of ik het krijg of koop mijn mening is altijd eerlijk dat is ook het doel toch van een review. Ik heb vorige week twee reviews gedaan voor bedrijven en heb er eerlijk ingezet dat ik het niet kan aanraden. Ik vind het wel jammer dat bedrijven daar niet op reageren en merk dus soms dat ze zeggen het artikel te lezen maar dit helemaal niet doen… Als een bedrijf vraagt om het niet te vermelden dat het een samenwerking is zou ik ook nee zeggen.
    Lonneke onlangs geplaatst…ZOYA | PixieDust Magical, Vega & ImogenMy Profile

  5. 16 december 2015 / 22:13

    Die whatsapp is verlopen – reclame heb ik bij meerdere blogs. Sinds ik veel blogs bezoek kom ik ‘m in ieder geval wel eens tegen, weet niet precies waar dat aan ligt.

    Anyways, als je altijd je eerlijke mening geeft vind ik het zelf niet veel uitmaken of je er nou voor betaald krijgt of niet, want dat heeft dan geen invloed gehad op de mening. Maar daar zullen anderen wel anders over denken. Als ik zelf nog eens iets in opdracht zou doen zou ik het wel op m’n blog willen vermelden.
    Mariska onlangs geplaatst…Het regent reviews!My Profile

  6. 16 december 2015 / 22:08

    Wanneer ik via e-mail op je artikel klik, krijg ik zo’n “whatsapp is verlopen” reclame. Ik dacht, ik meld het even 🙂

    • 16 december 2015 / 22:10

      Dat is vreemd? Heb je een voorbeeld voor me die je kunt mailen?

      • 16 december 2015 / 22:15

        Toen ik er net op klikte werd dat reclame ding geopend in plaats van jouw blog. Daarna klikte ik voor de 2e keer en kwam er geen reclame. Dus ik kan het nu even niet mailen. Als het bij een volgend artikel weer gebeurt, zal ik een screenshot doorsturen.
        Eva onlangs geplaatst…DIY • Kerst cadeautjes origineel inpakkenMy Profile

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *