You are here: Home » Blog tutorials en tips » Wat bedrijven vergeten bij een samenwerking

Wat bedrijven vergeten bij een samenwerking

Wat bedrijven vergeten bij een samenwerking

Ik merk dat ik het weer heel erg leuk vind om veel blogtips te delen, puur uit eigen ervaring. Zelf denk ik dat er niet perse iets goed of iets fout is. Natuurlijn zijn er bepaalde regels van Google bijvoorbeeld met betrekking tot links, dan hebben we de reclame code nog en veel werkt ook gewoon op gevoel. Wat werkt wel en wat werkt niet? In al die jaren heb ik best wat dingen zelf uitgevonden door te proberen, met verschillende bedrijven samengewerkt en vooral heel erg veel gelezen. Boeken heb ik gelezen, maar ook heb ik super veel op internet gelezen. Zoekopdrachten, artikelen op andere blogs en soms de stoute schoenen aangetrokken om een blogger één op één iets te vragen. Nu wil ik het eens hebben over wat bedrijven vaak vergeten bij het aangaan van een samenwerking. Vanuit mijn oogpunt 😉

Blogger samenwerking met bedrijven

Als je wat meer bezoekers krijgt, je domein waarde omhoog gaat en je wordt gezien door meer bedrijven, dan word je vaak benaderd voor een samenwerking. Deze kunnen variëren van het reviewen van een goedkoop product, tot een betaald artikel tot een review van bijvoorbeeld een duur product. Dat zul je vanzelf merken als je langer aan het bloggen bent. Zelf kies ik wat ik vind dat bij onze blog past. Of ik een choker wil reviewen? Nee, bedankt. Het past hier niet en daarbij; het is een goedkoop product, het bedrijf heeft reclame voor bijna niks. Dat is natuurlijk voor iedereen verschillend. Er zijn talloze bedrijven die maar wat in de rondte mailen en spullen aanbieden die helemaal niet relevant zijn voor jou en je blog.

Reviewen van producten

Een iPad hoes bijvoorbeeld terwijl je aangeeft een Samsung te hebben.. euh? Dit is slechts een voorbeeld van een mail die ik de afgelopen tijd kreeg. Het reviewen van producten is natuurlijk leuk, maar mijn advies is om te kiezen wat bij jou en je blog past. Als het iets is dat je leuk vindt, dan is het ook veel leuker om te reviewen, weet je waar je op moet letten en kun je een heel goed artikel neerzetten. Kies je om een boek te reviewen maar lees je nooit? Ik zou het niet doen. Je moet jezelf er echt toe aanzetten om het boek überhaupt te lezen (wat niet 1, 2, 3 gedaan is), je vindt lezen waarschijnlijk niet leuk en je gunt jezelf de tijd niet. Het duurt té lang voordat een review online komt en eigenlijk doe je iets wat je helemaal niet leuk vindt. Laat het aanbod dan varen en wacht tot er wel iets beters op je pad komt wat wel bij je past en wat je leuk vindt om te reviewen. Misschien kun je zelf eens een bedrijf benaderen met een goed verhaal? Wie niet waagt wie niet wint denk ik maar!

Betaalde content

Betaalde content is natuurlijk altijd leuk meegenomen! Vaak willen bedrijven zo min mogelijk uitgeven aan kosten. Een aantal maanden geleden kreeg ik een mail van een bekende telecom provider of ik een betaalde post wilde schrijven. Hé leuk! Of ik er niet bij wilde zetten dat het een gesponsord artikel was? Eh, sorry?! Jullie maken bijna wereldwijd reclame en op mijn blog mag ik dit er niet bij zetten? Wat zou je doen? Zou jij het fijne bedrag aannemen en het er niet bijzetten (zie ik heel vaak bij blogs, bah!) of ga je toch voor de transparantie en wijs je de opdracht af? Ik deed het laatste. Hoewel je het geld natuurlijk ook altijd lekker kunt gebruiken. Maar zo werkt het niet voor mij. Geld is leuk, maar ik blijf wel eerlijk naar de lezers toe, altijd.

De kosten voor het bedrijf

Ook zoiets. Als een bedrijf jou een product aanbiedt voor bijvoorbeeld €100,00, bedenk dan wel dat het het bedrijf zelf nog veel minder kost. De prijs is namelijk de verkoopprijs. Een bedrijf verkoopt nooit een product voor de prijs dat het hen heeft gekost om het in te kopen. Daar maken ze uiteraard winst over. Als jij voor een betaald artikel bijvoorbeeld €100,00 vraagt en je krijgt een product aangeboden voor die prijs, komt dat dus niet overeen. Daar ga ik dan ook nooit mee akkoord. En buiten dat, met producten kun jij geen brood kopen en het dak boven je hoofd niet betalen. Zij gaan zelf toch ook niet aan het werk bij de baas als ze elke maand maar een paar karren met boodschappen krijgen? Zo denk ik dan. Als het écht leuke producten zijn dan doe ik het. Soms met een financiële vergoeding erbij en soms gewoon alleen het product. Ligt ook een beetje aan het contact wat ik heb en de gun factor naar het bedrijf toe. Ook vergeet een bedrijf vaak dat ze altijd vindbaar zullen zijn op internet, op jouw blog, op Google, zolang jouw blog online blijft staan. Je mag dus best wel jouw eigen waarde inschatten! En laat je vooral niet van de wijs brengen als een bedrijf zegt dat andere blogs die op de jouwe lijken het voor minder doen. Dan gaan ze lekker daar naartoe 😉

Lees ook:
Een frisse en nieuwe wind door de blog gehaald
6 tips: hoe ik mijn mailbox organiseer en bijhoud
Waarom ik de reclame code wél belangrijk vind
Gesponsorde artikelen op mijn blog, hoe wat en waarom

Wat is jullie ervaring als blogger samenwerking met bedrijven?
Volg:
Mariska
Mariska

Bedankt voor het bezoeken en lezen van het artikel en ik zou het leuk vinden als je een reactie achterlaat. Met meest actief ben ik op Twitter, Instagram en Facebook!

Find me on: Web | Twitter | Instagram | Facebook