Gepubliceerd: 10 januari 2017 | Laatste update: 9 maart 2024
Winacties organiseren
Winacties organiseren heb ik vaak gedaan. En steeds meer zat er ik over na te denken waarom ik dit eigenlijk allemaal deed. Natuurlijk vind ik het leuk om iemand blij te maken, een leuke samenwerking aan te gaan met een bedrijf en een leuk product weg te mogen geven, maar werkt dit nog wel? Zover ik me kan herinneren was het allemaal anders aan het begin van het bloggen. Je kocht een leuk potje nagellak, gaf aan dat mensen je moesten volgen op bepaalde kanalen en zij konden kans maken op dat ene potje nagellak. Dat is niet meer zo. Het is écht veranderd vergeleken met die tijd. Dit artikel gaat vooral om de redenen waarom het geen goed idee is om winacties te organiseren.
Hebberige mensen
Allereerst trekt een winactie vaak hebberige mensen aan. Nu wil ik zeker niet iedereen over een kam scheren, maar het zijn wel vaak dezelfde mensen die je voorbij ziet komen bij de reacties. Dezelfde gedichtjes en dezelfde namen. Ook word je winactie vaak opgemerkt door bepaalde prijzen websites die hem daar dan delen. Dat zijn vaak van die winactie jagers die echt óveral aan meedoen. Ik zou denken dat je alleen meedoet als je iets ook daadwerkelijk leuk vind, maar dit is helaas niet waar. En geloof me; er zitten ook mensen bij die de uiteindelijk gewonnen prijs weer verkopen. Beetje jammer voor de tijd en moeite die jij er dan insteekt. Dat is gewoon jammer en daarvoor moet je het niet willen doen.
Tijdelijk meer bezoekers
Oké, laat ik eerlijk zijn; een van de redenen waarom ik winacties organiseerde is om meer bezoekers te genereren. Dat is op zich logisch als je bedenkt dat er altijd veel belangstelling is bij winacties. Echter zijn deze bezoekersaantallen meestal maar tijdelijk. Je winactie loopt maar tot een bepaalde tijd, bepaalde websites laten het maar tijdelijk zien en mensen komen niet meer terug als ze eenmaal hebben meegedaan. Als je echt meer bezoekers wilt genereren kun je je beter richten op het verbeteren van je artikelen en het schrijven van goede artikelen. Met verbeteren van artikelen bedoel ik je SEO controleren en hier en daar relevante aanpassingen maken zodat je bijvoorbeeld beter gevonden wordt in Google.
Vergeet de kosten en tijd niet
De kosten en de tijd die je erin steekt is natuurlijk niet geheel onbelangrijk. Geef je een cadeaubon weg of koop je een heel pakket? Kun je iets online bestellen, afrekenen en laten opsturen naar de winnaar of moet je echt zelf naar het postkantoor? Dan nog de kosten die je voor het versturen van het pakket betaald bijvoorbeeld. Een pakket versturen kost al gauw €6,95 en een doos daarbij zo’n €2,00. Vind je dit het waard? En het pakket versturen kost ook uiteindelijk tijd. Als ik kijk naar mijn eigen situatie is dat al best lastig. Ik woon in een dorp waar het postkantoor echt maar van 9 uur tot 4 uur open is op een dag. Precies, dan ben ik aan het werk. In het weekend is hij niet open en ik heb (nog) geen auto. Het is dat ik nu op woensdag vrij ben, maar hou daar rekening mee. Het is niet leuk om een winnaar lang te laten wachten, hoewel ik daar ook zeker schuldig aan ben geweest. Uiteraard niet de bedoeling, maar je hebt meer dingen te doen dan alleen wachten tot het postkantoor open is. Wel kun je bijvoorbeeld met een bedrijf afspreken dat zij de prijs opsturen als je een winnaar hebt getrokken.
De winnaar te trekken en bekend maken
Ook niet geheel onbelangrijk. Hoe trek je de winnaar en hoe maak je dit bekend? Voorheen maakt ik dit wel eens bekend op mijn blog en kreeg dan mailtjes van mensen die zich voordeden als de winnaar. Zo gemeen vind ik dat! Sindsdien ben ik daar ook mee gestopt. Het is handig om het te doen om vervolgens je bezoekers terug te laten komen (lees: meer bezoekers), maar is niet handig. Je kunt de winnaar beter een persoonlijke mail sturen. Al zijn er mensen die het daar ook niet mee eens zijn, omdat ze dan denken dat je een prijs bijvoorbeeld niet opstuurt. Kwestie van vertrouwen denk ik. Hoe trek je de winnaar? Doe je dit met een bepaalde website of pak je een random winnaar? Ik pakte een random winnaar uit de reacties. Daarbij hou ik wel rekening met het feit of ik diegene vaker voorbij heb zien komen op onze blog, of het niet weer een zielig verhaal of rijmpje is of dat ik het diegene gewoon gun. En nee, geen vriendjespolitiek.
Lees ook:
5 super tips voor je jouw bedrijf start
6 manieren om een blogger iets te gunnen
Meer bezoekers op je blog, deel 2!
30 kanalen wat mij het meeste bezoekers bezorgd