Mijn blog 3 jaar mijn bedrijf, hoe bevalt het

Mijn blog 3 jaar mijn bedrijf, hoe bevalt het?

by Mariska

In februari 2015 nam ik de stap om mijn blog in te schrijven bij de Kamer van Koophandel en het om te dopen tot mijn bedrijf. Het was wel een droom maar ik vond het ook wel weer spannend om te doen eerlijk gezegd. Het bloggen, fotograferen en alles daar omheen was voor mij niet nieuw, maar het woord ‘bedrijf’ klinkt wel heel officieel. En dat niet alleen, want je moe natuurlijk ook ineens bonnetjes gaan bewaren, je btw aangifte doen en echte facturen sturen naar een bedrijf. Nu had ik destijds het geluk dat mijn broertje al zijn bedrijf lange tijd had (en nog steeds) en dat ik aan hem wat dingen kon vragen. Wel een hele andere sector, maar hoe je het ook went of keert moet je toch dezelfde administratieve dingen bijhouden. Je moet dus ineens een boekhouding gaan bijhouden. Als je dit privé al doet is de stap natuurlijk kleiner. Maar hoe bevalt het mij, al 3 jaar mijn eigen bedrijf?

Foto: Shutterstock door Marythepooh

Facturen versturen

Als bedrijf zijnde krijg je een KVK nummer en een BTW nummer van de belastingdienst. Het is noodzakelijk om beide nummers ook zichtbaar op je factuur te zetten, omdat je jezelf moet kunnen identificeren. Maar dan krijg je een opdracht en dan zul je het betreffende bedrijf waar je zaken mee hebt gedaan een factuur moeten sturen. Er zijn tal van manieren om dat te doen. Je kunt zelf iets maken in Excel of Word en dit als factuur verzenden, maar je kunt ook een online programma gebruiken. Zelf gebruik ik een programma waarin ik de huisstijl op kan maken met een logo, facturen kan versturen, contactpersonen kan aanmaken en een seintje krijg als een factuur is verlopen zodat ik een herinnering of aanmaning kan versturen. Werkt perfect!

Een boekhouder?

Zelf heb ik er voor gekozen om een boekhouder mijn boekhouding te laten doen. Er zijn teveel regels waar ik geen verstand van heb en omdat ik nog kleine ondernemer was kun je gebruik maken van de kleine ondernemersregeling. Nu weet ik wel een beetje wat dit inhoudt, alleen niet alles. Als je dit wel zelf weet en goed op de hoogte bent dan kun je er ook voor kiezen om zelf de boekhouding te doen. Er zijn talloze online boekhoudprogramma’s om te vergelijken en zo te kijken wat het beste bij jou en je bedrijf past. Het kan je geld besparen als je het zelf doet, want een boekhouder kost ook wel wat geld natuurlijk. Het is net wat je zelf wilt en net hoeveel geld je hierin wilt steken en kunt missen. Voor mij is het echt noodzakelijk om een boekhouder te hebben omdat ik het zelf niet kan en de kosten die ik daarvoor betaal vind ik prima. Zo lang ik maar weet dat het volgens de regels gebeurt en ik me nergens zorgen over hoef te maken.

Professionaliteit

Wat ik wel merk is dat sinds ik bij de Kamer van Koophandel sta ingeschreven, een KvK nummer heb en een BTW nummer, dat ik serieuzer genomen word. Niet altijd, want er zijn ook nog aanbieding die ik afgeslagen heb. Als je dus van je blog je bedrijf hebt gemaakt straal je vaak wel professionaliteit uit. Het is natuurlijk ook wel zo dat je je er naar moet gedragen, maar de eerste stappen zijn dan wel gezet. Wat ik sinds die tijd merk is dat bedrijven sneller met je in zee gaan omdat het meer officieel is en niet vrijblijvend. Je laat zien dat je het professioneel aanpakt en je werk serieus neemt. Let er daarbij wel op dat je als blogger professioneel blijft en netjes contact houdt met bedrijven.

Mij bevalt het nog steeds erg goed en ben blij dat ik die stap ooit heb gezet. Het is vaak wel aanpoten omdat je moet onderhandelen, pitchen, fotograferen en al die dingen die er bij komen kijken, maar het geeft mij wel voldoening. Als je nog een vraag hebt mag je die natuurlijk altijd stellen in de reacties of mij een mail sturen.

Lees ook:
Wat heeft mijn blog als bedrijf mij gebracht?
Zo zijn mijn bezoekersaantallen verdubbeld in een maand
Minder werken? Hier liep ik tegenaan
Zakelijk schrijven voor dummies

*deze blogpost kan affiliate links bevatten

You may also like