Action Smart Home, mijn ervaring na ruim 1 jaar

door Mariska

Al ruim een jaar heb ik een aantal producten van Action Smart Home in gebruik en het wordt eens tijd om daar mijn mening over achter te laten. Zelf gebruik ik maar 2 of 3 producten, maar via de Action Smart Home app kun je ook weer gebruik maken van de Google Home app, waar je je Google Chromecast, Google Nest Mini of Google Nest Hub kunt koppelen bijvoorbeeld. Ook heb ik problemen ervaren en leg ik uit wat ik heb gedaan om dit op te lossen. Dan gaat het voornamelijk om het koppelen van de Smart Home producten op de wifi. Hieronder de directe links naar andere handige gadgets die je kunt bedienen in je wifi netwerk en die smart home producten zijn.

Action Smart Home ervaring

Na ruim een jaar lampen in gebruik te hebben (zowel de standaard witte als de vintage gouden look) kan ik niks anders zeggen dat ik echt tevreden ben en er nog nooit problemen mee heb gehad. Soms wel dat ik geen verbinding kan maken, maar dan is er iets met mijn wifi aan de hand bijvoorbeeld. Dan moet ik mijn modem herstarten of is er een storing. Dit komt echt bijna nooit voor.

action smart home led

Ik ben blij dat je niet alleen de standaard witte lampen hebt maar ook dus de gouden look. Dat paste beter bij mijn look in de slaapkamer dus die heb ik daar ook geplaatst. In mijn woonkamer voor en achter heb ik de standaard lampen, de witte.

Ook heb ik laatst de smart connect stekker gekocht voor de ventilator die niet ‘smart’ is. Het was heel erg warm en zo hoefde ik niet mijn lekker liggende bed uit om hem weer handmatig uit te zetten. Op de schakelaar zelf zit ook nog een aan en uit knop. Werkt ook helemaal perfect en goed te koppelen!

Welke Smart Home producten van Action heb je?

Je hebt een aantal Smart Home producten die in de Action winkel verkrijgbaar zijn (fysieke winkel) maar ook via de Action webshop zijn een aantal producten verkrijgbaar. Net zo handig, hoef je niet je huis uit als de Action wat verder weg voor jou is. Je hebt producten voor buiten, een heuse ventilator op de wifi, maar ik ga schrijven over de lampen die ik gebruik en een handig product voor als je geen wifi apparaat hebt. Daar heb je namelijk deze smart connect stekker voor.

action smart home power plug

Je hebt o.a. lampen voor buiten, verschillende lampen voor binnen, de smart connect stekker, maar ook bijvoorbeeld de ledstrip met de afstandsbediening die je op kleur kan instellen. Ik heb wel het idee dat het assortiment in de winkel ietwat groter is dan op de Action webshop. Maar ideaal als je niet gemakkelijk het huis uit kunt en als bijvoorbeeld een Action filiaal te ver bij je vandaan is of het in de winkel is uitverkocht.

Het koppelen van de Smart Home producten

Het koppelen van de lampen, smart connect stekker en de andere Smart Home producten van Action is niet heel erg moeilijk. Achterop de doos van het product staat een QR code die je kunt scannen en anders ga je in de Google Play Store of App Store van Apple op zoek naar LSC Action. Dan kom je gegarandeerd uit bij de juiste app die je nodig hebt.

Je moet eerst een account aanmaken maar dat doe je in de LSC app. Volgens mij heb ik dit zelf op basis van mijn telefoonnummer gedaan. Onthoudt die gegevens goed, want ik heb er nogal eens problemen mee gehad mijn wachtwoord te resetten omdat ik die niet meer wist en niet meer kon inloggen. Vervolgens krijg je een aantal producten te zien waar je uit kunt kiezen die je wilt koppelen. Mocht je niet zeker weten welk lamp je hebt bijvoorbeeld, kijk dan even op het doosje. Daar zou het juiste type moeten staan.

Vervolgen kan je in de Google Home App (die heb je nodig om het te laten werken via spraak (“Hey Google, lamp slaapkamer aan”) de producten weer koppelen uit de LSC app van Action. Op zich vond ik dat heel erg gemakkelijk. Dan scant de Google Home App de producten in het netwerk van de LSC en je wifi en die voegt hij toe. Dan kun je vervolgens nog kiezen in welke kamer je ze wilt zetten als groep.

Probleem oplossen met koppelen

Zelf heb ik problemen ervaren in het begin met het koppelen van de lampen. Ik wist niet zo goed hoe dit kwam en ben op onderzoek uitgegaan. Het heeft te maken met een wifi instelling die je zou kunnen veranderen of iets verder weg van je modem het product proberen te koppelen. Wat is er aan de hand?

Je hebt op je modem normaal gesproken 2.4ghz wifi en 5ghz wifi. 2.4ghz wifi is de gangbare frequentie die je gebruikt en alle apparaten die je koppelt aan je wifi ook. Als het koppelen dus niet lukt dan pakt het apparaat waarschijnlijk de 5ghz wifi en daarom krijg je een foutmelding en kan het niet gekoppeld worden. Ik weet natuurlijk niet bij welke provider je zit en hoe dat precies werkt qua inloggen in het modem bijvoorbeeld, maar je zou een paar dingen kunnen doen.

Tips om te proberen:

  1. log in in je modem en kijk of je op die manier een extra wifi netwerk kunt maken voor de 2.4ghz, daar koppel je je producten aan
  2. als jouw provider een wifi app heeft bijvoorbeeld waarin je instellingen kunt veranderen, dan zou je een gastnetwerk kunnen aanmaken en daar de producten op koppelen (dit is mij op deze manier gelukt en ik ben klant bij KPN). Ook kan je, als je de Box 12 (zwart) hebt van KPN, de je ‘extra wifi’ aanzetten op 2.4ghz.
  3. bij sommige providers heb je de mogelijkheid je frequenties te splitsen (volgens mij heeft T-Mobile dit). Dat is makkelijker, dan kun je direct op de goede frequentie van 2.4ghz koppelen

Gerelateerde artikelen