Gisteren kon je mijn verhaal lezen waarom ik bloggen nog steeds als mijn grote hobby zie en wat daar bij komt kijken en vandaag eigenlijk weer een blog gerelateerd onderwerp. Ja joh ik barst van in de inspiratie 😉 Als er wat minder afgunst was onder sommige bloggers dan zou je elkaar echt prima kunnen helpen. Ik denk zelfs dat we elkaar naar de top kunnen helpen! Weet je hoe?
Waarom bloggers elkaar naar de top kunnen helpen
Laat ik voorop stellen dat het niet de bedoeling is dat je denkt ‘wel even te gaan bloggen’ en dan alles aan iedereen vragen. Zo werkt het allemaal niet. Je moet zoeken, lezen, dingen uitvogelen en ook zelf ervaring op doen. Natuurlijk kun je een blogger die super mooie foto’s maakt om advies vragen (Hoi Anneloes van Beautycloud aan wie ik dat gevraagd heb destijds 🙂 ), maar het is wel de bedoeling dat je zelf dingen ook uitprobeert. Je moet erachter komen wat jij fijn vind.
Deel social media van een collega blogger, gun de bezoekers!
Dit doe ik wel vaker. Als ik een leuk artikel voorbij zie komen in mijn Twitter timeline of ik lees een leuk en interessant artikel op een blog dan deel ik dat. Laatst nog een artikel van Lisanne over het gebruiken van peel off nagellak zoals de latex op je nagelriemen. Dit zie ik eigenlijk niet super vaak en ik denk toch dat we elkaar op die manier kunnen helpen om andere blogs te ontdekken en goede artikelen te delen zodat ze door veel meer mensen worden gelezen!
Geeft tips, zo kunnen bloggers elkaar helpen!
Als bloggers vragen stellen geef dan tips of deel jouw tips in een artikel op je blog. Geef aan welke standen op je camera jij gebruikt, welke camera jij gebruikt, welke plugins jij gebruikt om jouw Wordpress blog te optimaliseren, etc. Zo zijn er tal van tips die je kunt geven. Als mensen dat gaan kopiëren kun je natuurlijk geïrriteerd zijn, wat ik snap, maar dat is ook een teken dat mensen iets met je tips doen en zelf dingen proberen 🙂 Blogtips zijn misschien wat achterhaald inmiddels maar je kunt elkaar echt helpen op die manier. Of deel bijvoorbeeld welk merk bij welk PR bureau zit als iemand dat vraagt. Het is uiteindelijk aan het PR bureau om er iets mee te doen als die blogger het bureau ook mailt.
Deel ervaringen met elkaar
Ben je benaderd door een bedrijf en heb je het niet fijn ervaren? Deel dit. Dit hoeft niet open en bloot op je blog (is niet netjes) maar deel het met een bloggende vriendin of in een Whatsapp groep of Facebook groep waar je in zit bijvoorbeeld. Misschien hebben meerdere bloggers een nare ervaring met een bepaald bedrijf en kun je elkaar daarvan op de hoogte stellen of waarschuwen. Goede ervaringen mogen ook gedeeld worden natuurlijk! Het kan natuurlijk ook zijn dat er per ongeluk in de samenwerking die jij hebt gehad wat is misgelopen wat bij iemand anders wel goed is gegaan.
Organiseer een meeting
Dit heb ik zelf nog nooit gedaan en ben er ook nooit geweest, maar ik denk wel dat het erg leuk kan zijn! Nodig een aantal mensen uit en ga samen gezellig iets eten en/of drinken of een dagje winkelen. Leer elkaar kennen en wie weet krijg je er een hoop leuke vriendinnen bij. Zo is Evelien een hele goede vriendin van mij geworden wat ik nog steeds erg tof vind. We delen ook dingen met elkaar buiten het bloggen en dat is echt leuk! En als je dan toch vriendinnen hebt gemaakt; neem eens samen een leuke video op of pak je laptop en ga gezellig samen ergens op een terras zitten bloggen.
Wees open en eerlijk
Niemand zit natuurlijk op het kastje muur verhaal en met een kluitje in het riet te worden gestuurd. Als mensen vragen naar je bezoekers aantallen geef dan gewoon eerlijk antwoord. Wel vind ik dat je niet per se hoeft aan te geven wat je verdient met een betaald artikel. Je kunt natuurlijk wel een richtprijs geven! Geloof me, als je niet eerlijk bent en ergens over liegt; het komt al-tijd uit. Altijd. Koop je volgers voor een social media platform? Je kan 100.000 volgers hebben maar als je maar 200 reacties krijgt.. tsja… Ik zelf maak me er niet druk om maar dat is een voorbeeld van hoe je door de mand kunt vallen! Je kunt dus liegen over je bezoekers aantallen maar als jij je Google Analytics gegevens moeten laten zien aan een PR bureau of mediabureau val je keihard door de mand en zet je jezelf niet echt in een goed daglicht.