Zó doe ik de boekhouding van mijn blog heel gemakkelijk

boekhouding blog
Volg je me al op Instagram?

Sinds 1 oktober ben ik weer ondernemer en dat betekent dat je een boekhouding moet gaan bijhouden. In dit geval moet ik er voor zorgen dat een boekhouding voor mijn blog wordt bij gehouden en tevens er voor zorgen dat alles klopt. Er zijn een aantal zaken waar je rekening mee kunt houden als je bijvoorbeeld (nog) niet zo groot bent en weinig omzet hebt. De belangrijkste dingen heb ik voor je op een rij gezet zodat jij ook makkelijk een boekhouding voor een blog kunt bijhouden.

Photo by Freshh Connection on Unsplash

Heb je een boekhouder nodig?

Of je een boekhouder nodig hebt om de boekhouding van je blog bij te houden is aan jezelf. Er zijn tegenwoordig genoeg boekhoudprogramma’s die je precies laten zien hoeveel BTW je bijvoorbeeld moet afdragen als je alle bonnetjes en inkomende en uitgaande facturen netjes bijhoudt. Als je zelf erg handig bent in administratie hoeft het ook niet perse. Zelf heb ik er wel voor gekozen om een boekhouder te nemen, meer ook voor bepaalde regels en adviezen. Een jaarrekening opstellen is bijvoorbeeld wel ietwat ingewikkelder dan een BTW aangifte. Een verschil tussen een jaarrekening en een jaarverslag uitleggen is ook belangrijk. De keuze is aan jezelf uiteraard maar een boekhouder is wel een fijne toevoeging.

Kleine ondernemersregeling voor een blog boekhouding

De kleine ondernemersregeling is een regeling waar ik voorheen gebruik van heb gemaakt. Als je onder een bepaald bedrag aan BTW zit hoefde je dit niet af te dragen. Kanttekening is dat je dan ook geen BTW mag terugvragen. Dit vond ik erg lastig om zelf te bepalen voor de boekhouding van mijn blog en heb mijn boekhouder mij laten adviseren. Echter gaan er vanaf volgend jaar best drastische veranderingen komen in de Kleine ondernemersregeling dus het is goed om je daarover te laten adviseren of zelf in te lezen.

De administratie opslaan, papier of digitaal?

Er zijn verschillende manier om een administratie bij te houden. Dit kan bijvoorbeeld digitaal of gewoon nog ouderwets op papier. Ik ken mensen die alle inkomende en uitgaande facturen uitprinten en de bonnetjes daaraan vast nieten bijvoorbeeld. Het is nog veel makkelijker om alles digitaal op te slaan en bonnetjes in te scannen of er een foto van te maken met je telefoon. In sommige boekhoudprogramma’s kun je de bonnetjes gelijk inscannen in je administratie. Zelf ben ik er groot voorstander van om alle bonnetjes gelijk in te scannen in de administratie, die te koppelen aan banktransacties en de inkomende en uitgaande facturen ook. Tevens sla ik ze ook nog ergens anders op voor de zekerheid.

Lees ook:
Waarom ik mijn kat binnen houd
5 tips voor bloggers die bij de KvK staan ingeschreven
Als blogger starten met je bedrijf

Mariska

Bedankt voor het bezoeken en lezen van het artikel en ik zou het leuk vinden als je een reactie achterlaat. Met meest actief ben ik op Twitter, Instagram en Facebook!

Find me on: Web | Twitter | Instagram | Facebook

2 Reacties

  1. 11 november 2019 / 12:37

    De boekhouding doen vind ik het minst leuk aan bloggen en daarnaast vind ik het ook lastig. Fijn dat jij alles zo onder controle hebt. Misschien moet ik ook maar eens een boekhouder inhuren.

    • Mariska
      Auteur
      11 november 2019 / 12:39

      Ja wellicht dat je veel zelf kunt, maar voor advies kun je dan toch vaak makkelijker terecht. Er zijn ook Facebookgroepen als Business babes NL etc. voor al je vragen waar je door andere ZZP’ers op weg geholpen kunt worden 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.