Sale/Zomerdeals 2020Sale/Zomerdeals 2020

Shop mijn favorieten

Too Faced Palm Your Springs eyeshadow palette
Yves Saint Laurent Manifesto
Versace Crystal Noir
Pinky Promise Lightroom preset
Zo verdien je wel geld met bloggen!
Viktor & Rolf Flowerbomb
Dior Addict
Narciso Rodriguez Ambrée
Mon Guerlain eau de parfum
Bhave Rescue conditioner
Bhave Rescue shampoo
iPhone 11 pro spacegrijs 64gb
Blond Amsterdam Mok Beauty Queen
Givenchy Ange ou Démon
Charlotte Tilbury Viva la Vergara Hot Lips 2
Chanel Coco
Narciso Rodriguez Narciso
The Kelly Family 25 years later live
Catrice HD liquid coverage foundation 010 light beige
Dolce & Gabbana The One eau de parfum

Zo onderhandel je met bedrijven mét super interessante links!

Zelf draai ik al wat jaren mee in de blogwereld en dan doe je veel ervaring op. Ik heb al een aantal artikel geschreven over bloggen (categorie: blogtutorials & tips) en ik vond een nieuw onderwerp om over te schrijven. In dit artikel geef ik wat do’s en dont’s wat betrekking heeft op het onderhandelen met bedrijven. Ik wil van tevoren alvast aangeven dat ik geen pro ben, mijn manier niet per se de juiste is en je moet doen waar je jezelf goed bij voelt 🙂 Dat is belangrijk! Buiten dat vind ik het toch leuk om mijn tips en ervaringen te delen!

Zo onderhandel je met bedrijven

Als blogger kun je zo nu en dan (soms heel vaak!) emails ontvangen van bedrijven die het leuk vinden om een samenwerking met jou en je blog aan te gaan. Van het ene voorstel wordt je niet warm of koud maar de andere email kan bijvoorbeeld écht super leuk zijn! Ik denk dat het sowieso belangrijk is dat je een samenwerking aangaat op het moment dat je er volledig achterstaat. Dit kun je opvatten als; past het bij jou en je blog? Kun je er een leuk artikel over schrijven? Ben je het eens met de voorwaarden die het bedrijf stelt en niet geheel onbelangrijk, ben je tevreden met de vergoeding? Wat mij betreft kun je het beste ‘nee’ zeggen tegen de samenwerking als je op een of meerdere vragen nee kunt antwoorden.

De e-mail van het bedrijf beantwoorden

Het is een mooie woensdag en je ontvangt een email van bedrijf X waarin zij aangeven een samenwerking willen aangaan. Zij bieden bijvoorbeeld aan dat je iets uit mag zoeken voor een bedrag van bijvoorbeeld €25,00 en daar willen ze een drie links in een artikel waar niet bij mag staan dat het gesponsord is. Mijn advies: NEE, NIET DOEN.
In zo’n geval kun je een bedrijf best wijzen op het feit dat het verplicht is om erbij te zetten als iets gesponsord is (voorbeeld: mijn disclaimer). Daarbij moet je bij jezelf afvragen of je akkoord met het bedrag waarvoor je iets mag uitzoeken. Is het passend bij jouw bereik? Of vind jij dat je meer verdient? Vind je een product leuk om te ontvangen zodat je wellicht niet naar de vergoeding kijkt, maar puur naar het product? Je moet voor jezelf een overweging maken en vervolgens kun je een nette mail terug sturen naar het betreffende bedrijf. Mijn advies is om alle mails te bewaren waarmee je tot een samenwerking bent gekomen. Zo kun je altijd alles teruglezen wat betreft de afspraken. Zelf geef ik áltijd antwoord, ook als ik geen interesse heb. Dat vind ik wel zo netjes.

Er niet bij mogen zetten dat het gesponsord is

Geloof me, dit ga je heel veel meemaken. Vroeger had ik er geen idee van en deed ik maar wat, maar nu ga ik echt nooit meer een samenwerking aan met een bedrijf die zegt dat zij dat er niet bij willen hebben staan. Eerlijk gezegd neem ik een blogger die dit er ook niet bij zet, niet echt serieus. Je kunt jezelf keihard in je vingers snijden namelijk en het bedrijf werkt tegen de regels in. Zet het er dus altijd bij! Je kunt mijn disclaimer bekijken om te zien hoe ik dit zelf aanpak, als voorbeeld. Zo zie je dus hoe Google werkt en je wilt Google niet tegen je in het harnas hebben 😉 Daarbij misleid je je lezers op het moment dat je het er niet bij zet. Al kunnen bloggers vaak wel aan een artikel zien of het gesponsord is of niet. Als je ineens weer tientallen artikelen over Esprit voorbij ziet komen op verschillende blogs waar niet bij staat dat het gesponsord is.. Jep 😉

Artikel van Google over betaalde linkuitwisseling
Artikel van Google over No Follow en Follow links

Onderhandel!

Een bedrijf zal altijd komen met een lager tarief dan dat jij uiteindelijk wil verdienen of waard bent. De prijs die ik (vaak) vraag voor een gesponsorde post is volgens de rekensom van Lisanne: Starttarief €50,00 en vervolgens tel je er per 1000 unieke bezoekers €10,00 bij op. Dit bedrag neem ik dan, exclusief BTW. De BTW draag je namelijk vervolgens weer af aan de Belastingdienst. Er zijn bedrijven die direct zeggen dat zij geen budget hebben, helaas maar al te vaak. Vergeet niet dat zij enorm veel bereik op internet hebben en daar dus best iets aan uit moeten geven. Zij werken, maar jij wilt met jouw werk natuurlijk ook verdienen! Je werkt niet voor niks. Als een bedrijf aangeeft niet voldoende budget te hebben, dan geef je aan wat jouw tarief is en vraag je wat hun budget echt is. Je kunt kijken of je elkaar tegemoet kunt komen. Zelf kijk ik naar de naam van het bedrijf, of het mijzelf aantrekt qua inhoud en of het bij mij past. Als we vervolgens een bedrag zijn overeen gekomen, starten we de samenwerking op. Met alle respect, maar je gaat niet voor €50,00 een artikel plaatsen, met drie links erin verwerkt, die altijd online blijft en vindbaar is. Het is reclame die op jouw blog wordt geplaatst en je steekt er (vrije) tijd en energie in.
Je kunt ook altijd eerst vragen wat het budget is dat zij hebben voor je je eigen tarief doorgeeft. Het kan natuurlijk ook zijn dat zij een veel hoger bod hebben dan dat jouw eigen tarief is! 🙂

Ik wil echt benadrukken dat je écht moet doen wat voor jou goed voelt. Vind jij dat jij een samenwerking kunt aangaan met bedrijf X die €50,00 lager zit dan jouw tarief omdat je het een leuk bedrijf vind? DOEN!

Zo heb ik toch weer een aantal van mijn tips kunnen delen en ik hoop dat jullie hier iets aan hebben! Mocht je toch nog een vraag hebben of een opmerking dan kun je dat in de reacties achterlaten, maar je kunt me natuurlijk ook gewoon een email sturen. Ik help graag!

Lees ook:
Advertenties, wat verdien je er nou mee + voor- en nadelen
Gesponsorde artikelen op mijn blog, hoe wat en waarom
4 dingen die je moet bespreken in een review

Mariska
Mariska

Bedankt voor het bezoeken en lezen van het artikel en ik zou het leuk vinden als je een reactie achterlaat. Met meest actief ben ik op Twitter, Instagram en Facebook!

Find me on: Web | Twitter | Instagram | Facebook

26 Comments

  1. 13 april 2016 / 18:55

    Fijne tips! Sommige paste ik al toe, andere zijn nu wel weer een goed voorbeeld om naar te kijken. Zeer handig. Gelukkig heb ik door de jaren heen ook al een aantal dingetjes geleerd.
    Lees Kaylee Joosten haar laatste blog bericht – Music is Life #6My Profile

  2. 1 april 2016 / 18:16

    Hey Mariska,

    Super artikel! Helemaal zoals ik het ook doe, we zitten op één lijn haha. Geweldig om te lezen 🙂 . Ik denk dat vel bloggers hier iets aan hebben!

    Liefs!
    Lees Astrid haar laatste blog bericht – Link is 5 jaar! My Profile

  3. 1 april 2016 / 14:19

    Wij zijn pas met ons blog gestart en het allemaal nog aan het uitvinden. Tips en ervaringen van ervaren bloggers zijn heel welkom, fijn dat je ze deelt! Dan zijn we in elk geval voorbereid op vage aanbiedingen…
    Lees Irma en Martine haar laatste blog bericht – The Green Wheel; NASA in je keukenMy Profile

  4. 1 april 2016 / 13:48

    Interessant om te lezen, bedankt voor de tips! Ik heb een vraagje. De laatste tijd word ik steeds vaker gecontacteerd om een infographic te plaatsen op mijn blog. De bedrijven geven aan dat ze hier geen vergoeding voor geven omdat de infopgrapic al genoeg content biedt, maar ik heb er toch mijn twijfels bij omdat je wel degelijk reclame op je blog plaatst aangezien de naam / website van het bedrijf altijd wordt vermeld. Hoe ga je hiermee om? Hoort het inderdaad zo dat je deze gratis plaatst of moet je wel degelijk een vergoeding krijgen? Alvast heel erg bedankt!
    Lees Vanessa haar laatste blog bericht – Schoonheidsgeheim: zijden kussensloop van Silk HeavenMy Profile

    • Mariska
      Auteur
      4 april 2016 / 19:29

      Hi Vanessa, zelf zou ik ervoor kiezen om wel een vergoeding te vragen. Het is content van een ander bedrijf, dus een soort reclame. Daar mag je best iets voor vragen. Mocht je bijvoorbeeld een goede of langere samenwerking hebben dan kun je er voor kiezen om er geen vergoeding voor te vragen. Mijn eerste keuze zou zijn van wel!

      • 4 april 2016 / 23:40

        Bedankt voor je reactie! Ik dacht ook wel dat je hier een vergoeding voor moet vragen aangezien het een soort van reclame is. Helaas geven alle bedrijven (tot nu) aan dat ze geen vergoeding geven voor een infographic omdat dit al genoeg content biedt. Ik vind dat heel jammer.
        Lees Vanessa haar laatste blog bericht – 6 tips om duurzaam te levenMy Profile

  5. jeapiebel
    1 april 2016 / 09:41

    Goed dat je hier informatie en ervaring deelt. Ik blog nog geen jaar en ik ben mijn ervaring aan het opdoen. Wel leer je meer en meer hoe je wordt behandelt als blogger. Er zijn genoeg vreemde verzoeken vind ik. Kies wat bij je blog past is denk ik erg belangrijk. Fijn dat je deelt.

    • Mariska
      Auteur
      1 april 2016 / 12:13

      Klopt, bedrijven denken soms dat bloggers gek zijn, maar daarom is het belangrijk om dit soort informatie te delen 🙂

  6. Lola
    1 april 2016 / 09:16

    Bij zo een bedrijf gaat het niet om de bezoekers die kijken naar hoe sterk je site op google. Dus als je echt zelfverzekerd wil overkomen dan zoek je je domain authorority en zeg je “He Kees, ik heb een DA van 30+, dat is minstens €75 waard.”

    • Mariska
      Auteur
      1 april 2016 / 12:14

      Dat is een goede, Lola! Ik weet alleen niet precies hoe het werkt met domain authority en de waarden daarvan.

      • Lola
        1 april 2016 / 15:55

        domain authority is van moz en berekent hoe sterk jouw site is voor Google, je vindt je score via moz.com/researchtools/ose/links. Vanaf pak en weg 20 (van 100) ben interessant voor dit soort bedrijven. Jij zit op 31 en daar mag je zeker een mooi bedrag voor vragen

  7. 1 april 2016 / 08:23

    Goed dat je dit belicht. Ik had gisteren weer eens mailcontact met een bedrijf met bizarre eisen. Geen no-follow links, nergens vermelden dat het een samenwerking betreft, een lage vergoeding. Of bij een ander: vergoeding in natura voor een product wat ik niet wil. Ja dahag.

    • Mariska
      Auteur
      1 april 2016 / 12:15

      Dat is inderdaad precies een typisch voorbeeld van wat ik bedoel 🙂

  8. 1 april 2016 / 00:55

    Wat een goede tips heb je hier gegeven, daar ga ik zeker iets mee doen.
    Ik ben laatst voor het eerst benaderd door een bedrijf voor een leuke samenwerking.
    Ik mocht iets gratis uitzoeken en daar een blog overschrijven en er gewoon bij vermelden dat het gesponsord is. Een leuke eerste samenwerking vond ik dus dat heb ik ook zeker gedaan en ga ik binnenkort mijn gesponsorde artikel voor schrijven! Mocht ik meer samenwerking aangeboden krijgen dan pak ik zeker dit artikel er nog eens bij!
    Lees ricardo haar laatste blog bericht – Vijf favoriete songs voor de maand april.My Profile

  9. Amy
    31 maart 2016 / 23:50

    Ik heb tot nu toe nog geen geld gevraagd. Wel eis ik dat ik vermeld dat het een gekregen product is of een samenwerking. Anders gaat het feest niet door.
    Ik ben net pas 5 maandjes bezig, waarvan 3 op een domein en ben allang blij als bedrijven willen samenwerken.
    Maar aan de andere kant denk ik ook wel eens dat dit zo voor hun wel makkelijk reclame maken is, stuur je product en er is een artikel. Toch maar eens nadenken over geld vragen. Ik haal sinds kort 1000 unieke bezoekers per maand. De ene maand meer en de andere maand minder. Daarom vind ik het nog best lastig.
    Lees Amy haar laatste blog bericht – Chronisch ziek en instantiesMy Profile

  10. 31 maart 2016 / 20:45

    Fijne tips! Ik ben heel druk bezig om mijn blog beter te maken en met bedrijven onderhandelen vind ik nog heel lastig!
    Lees Catherine haar laatste blog bericht – Paaspop 2016 | ZondagMy Profile

    • Mariska
      Auteur
      1 april 2016 / 12:16

      Het is ook wel heel lastig, maar je moet het gewoon proberen 🙂 al doende leert men zeggen ze wel eens en dat is ook zo! Zolang je maar doet wat voor jou goed voelt!

    • Mariska
      Auteur
      1 april 2016 / 12:16

      Bij jou heb ik wel eens gelezen dat je een soort document hanteert die je via de mail toestuurt, toch? Dat is ook een goede !

  11. 31 maart 2016 / 20:00

    Handige tips meid! Mijn tweede samenwerking mocht inderdaad niet vermeld worden, maar toen was ik nog niet heel erg bekend met de “regels” nu weet ik gelukkig beter! 🙂 -x-
    Lees Marushi haar laatste blog bericht – Happy Thoughts #5My Profile

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.