Zó heb je netjes en goed contact met een opdrachtgever

nette zakelijke email

Er zijn bloggers die voor de hobby bloggen, maar ik heb het idee dat er steeds meer bloggers bij komen die ook proberen er een bepaald zakcentje of salaris mee te verdienen. Heel erg leuk! Ik kan dat alleen maar aanmoedigen 🙂 het is leuk om te doen, je kunt je zakelijke skills verbeteren, je leert je waarde kennen (en die van je blog) en je verdient er natuurlijk mee. Nu is het soms lastig om een nette zakelijke email op te stellen. Dat vond ik in het begin ook, maar op dit moment gaat me dat wel goed af geloof ik. Ook wellicht omdat ik veel klantcontact via email heb gehad op werkgebied.

Foto: Shutterstock

Maar hoe begin je dan?

Persoonlijk vind ik het wel fijn om een nette aanhef aan te treffen als ik een zakelijke mail open. Het ligt er natuurlijk wel een beetje aan wat voor contact je met die persoon hebt en of je al eerder contact hebt gehad. Ga je zelf iemand benaderen? Dat is het netjes om te beginnen met “Geachte heer/mevrouw”, waarbij je de achternaam nog eventueel kunt toevoegen. Als ik zelf een email beantwoord van een bedrijf of persoon dat mij benadert, dan begin ik altijd met “Hi (voornaam)”. Dat is niet perse slecht, maar maakt het wat luchtiger en is niet zo deftig. Doe waar je jezelf goed bij voelt, maar doe het wel netjes.

De spelfoutjes

Zelf vind ik een spelfoutje echt niet erg in een email, zowel die ik ontvang van iemand anders als die ik zelf zou sturen. Een DT foutje heeft iedereen wel eens en zie ik zelfs op tv wel voorkomen. Geen big deal als je het mij vraagt. Ik ga er niet vanuit dat iemand niet zal reageren of niet met je in zee wil als er een spelfout in staat. Let er wel op dat je ‘me’ en ‘mijn’ op een goede manier gebruikt. Ook is het niet aan te raden om in spreektaal te typen. Dit doe je naar je vrienden en vriendinnen, maar niet tegen een bedrijf. Haal desnoods je tekst nog eens door een spellingcontrole of check op Google hoe een bepaald woord wordt geschreven. Dat helpt mij altijd wel!

Geef duidelijk aan wat je wilt

Duidelijk aangeven wat je wilt is natuurlijk wel het doel van een nette zakelijke email. Je hoeft niet direct met de deur in huis te vallen als “Hey, ik wil graag spullen opgestuurd krijgen voor mijn blog”, maar je kunt het wel opbouwen. Geef eerst aan wie je bent en wat je doet, waar ze jouw blog kunnen bekijken en daarna wat de boodschap is. Je kunt bijvoorbeeld aangeven bij een opdrachtgever dat je niet akkoord gaat met het tarief dat zij aanbieden omdat jij de tijd en energie die je erin steekt meer waard vind. En niet te vergeten dat ze altijd reclame hebben online via jou 😉 Dit is slechts een voorbeeld!

Wees vooral niet bang

Wees ook vooral niet bang als je op de knop verzenden drukt. Ik snap dat het best spannend is als je voor het eerst (of een van de eerste keren) een zakelijke email verstuurt, maar bang zijn is nergens voor nodig. Iedereen schrijft een nette zakelijke email anders. Belangrijk is ook dat je gewoon doet zoals je zelf bent. Daarmee bedoel ik niet dat je achter elke zin een smiley kunt zetten, maar ga je niet ineens heel netjes voordoen terwijl je eigenlijk best informeel bent. Later val je dan toch door de mand en dat is vele malen erger dan dat je bijvoorbeeld een spelfout maakt. Ik snap dat telefoneren best eng kan zijn voor het eerst, maar je moet maar zo denken dat er bij een email niet direct contact is en dat het ook weer minder eng maakt 🙂

Wat zijn jouw tips voor een nette zakelijke email?

Dit artikel kan affiliate links bevatten die vooraf niet bekend waren bij het maken van deze blogpost.
Share:

13 Reacties

  1. 9 maart 2017 / 00:05

    Handig artikel! Taalfouten vind ik in een zakelijke mail not done, ook al overkomt het waarschijnlijk iedereen wel eens. Ik controleer altijd echt honderd keer of ik alles goed verwoord en gespeld heb. Een spelfout probeer ik ook te voorkomen, maar kan altijd gebeuren. Een artikel is misschien ook niet altijd 100% goed gespeld. Ik vind het verzenden altijd best spannend, ook al heb ik nog nooit een bedrijf zelf benaderd en zijn wij altijd benaderd door bedrijven. Mijn vriend durft gelukkig wat meer, dus hij schrijft de mail en ik herschrijf het :p

  2. 8 maart 2017 / 18:44

    Goede tips, ik heb een standaard handtekening onder mijn e-mails waar ik mijn site en social media benoem. Zodat toekomstige bedrijven waar ik misschien mee in zee ga meteen kunnen zien waar ze mij kunnen vinden.

    • 8 maart 2017 / 20:11

      Inderdaad ook een goede. Je kunt er zelfs nog voor kiezen om je adresgegevens erin te zetten.

  3. 8 maart 2017 / 13:40

    Prima tips, maar wat ik ook zeker aan zou raden is goed na te denken over je toegevoegde waarde zoals Aneta hierboven ook al zei. Dat zou zeker meer moeten zijn dan een opsomming van je volgers/bereik. Dus bedenk goed dat als je dat bedrijf wil overtuigen jouw als marketingkanaal in te zetten hoe je jezelf ook als marketingkanaal kan verkopen. (Ik weet het verkopen is een vies woord, maar daar komt het wel op neer.)

    • 8 maart 2017 / 17:23

      Heb je helemaal gelijk in Maikel! Ben ik met je eens, van mij was slechts een voorbeeld. En een vies woord alt wel mee 😉 maar het is inderdaad zo. Er is heel veel concurrentie en je moet jezelf vaak weten te onderscheiden.

  4. 8 maart 2017 / 12:26

    Goeie tips heb je gegeven! Een van de grootste tips die ik altijd voor mezelf gebruik is, kijk of je de naam van diegene goed schrijft. Misschien heel stom maar ik vind het bloed irritant als iemand mijn naam verkeerd geschreven heeft of er gewoon bij zet: Beste blogger. Dat komt zo ongeïnteresseerd over.
    Lieve Marsha heeft een blog geschreven over Persevent de Proefparade – Food Collection 2017

    • 8 maart 2017 / 17:26

      Klopt! Dat gebeurt heel vaak bij bedrijven die in een keer heel veel bloggers benaderen. Een persoonlijke benadering is fijner en is van de andere kant ook een beetje interesse tonen.

  5. 8 maart 2017 / 07:47

    Wat een fijne tips, dankjewel! Normaal dan werk ik eigenlijk enkel samen als bedrijven mij een mail sturen. Ga toch eens de stoute schoenen aan trekken en zelf eens proberen te mailen.

  6. 8 maart 2017 / 07:31

    Fijne tips! Vooral op de knop ‘verzenden’ drukken maakt mij onzeker. Ik heb niet eerder een aanvraag gedaan voor een samenwerking en weet dus ook niet goed wat hier zoal in moet. Maar nu wel! Wat ik nog wel in de brief zou zetten is wat ik voor toegevoegde waarde ben voor hun product.
    Lieve Aneta heeft een blog geschreven over Internationale vrouwendag: 23 redenen waarom het leuk is vrouw te zijn

    • 8 maart 2017 / 12:12

      Dat is inderdaad ook een goede als je een bedrijf gaat benaderen voor een samenwerking! 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *