fbpx
Yves Rocher Golden Tea
Yves Rocher Golden Tea
Yves Rocher Red Apple
Yves Rocher Red Apple
Yves Rocher So Elixir EDP
Yves Rocher So Elixir EDP
Yves Rocher volume shampoo
Yves Rocher volume shampoo
Yves Rocher oriëntaalse scrub
Yves Rocher oriëntaalse scrub
Yves Rocher volume conditioner
Yves Rocher volume conditioner
Makeup Revolution Ultimate Brush Collection
Makeup Revolution Ultimate Brush Collection
Panasonic Lumix TZ80
Panasonic Lumix TZ80
Canon 40mm f2.8
Canon 40mm f2.8
Grand Rouge Mat lipstick
Grand Rouge Mat lipstick
Yves Rocher mandarijn & cederhout douchegel
Yves Rocher mandarijn & cederhout douchegel
Kelly Family Almost Heaven
Kelly Family Almost Heaven
Thierry Mugler Aliën
Thierry Mugler Aliën
Yves Rocher Comme une Evidence EDP
Yves Rocher Comme une Evidence EDP
Kelly Family Loreley 2018
Kelly Family Loreley 2018
Vanille Noire Parfum
Vanille Noire Parfum
Nu kopen

Wat bedrijven vergeten bij een samenwerking

Wat bedrijven vergeten bij een samenwerking

Ik merk dat ik het weer heel erg leuk vind om veel blogtips te delen, puur uit eigen ervaring. Zelf denk ik dat er niet perse iets goed of iets fout is. Natuurlijn zijn er bepaalde regels van Google bijvoorbeeld met betrekking tot links, dan hebben we de reclame code nog en veel werkt ook gewoon op gevoel. Wat werkt wel en wat werkt niet? In al die jaren heb ik best wat dingen zelf uitgevonden door te proberen, met verschillende bedrijven samengewerkt en vooral heel erg veel gelezen. Boeken heb ik gelezen, maar ook heb ik super veel op internet gelezen. Zoekopdrachten, artikelen op andere blogs en soms de stoute schoenen aangetrokken om een blogger één op één iets te vragen. Nu wil ik het eens hebben over wat bedrijven vaak vergeten bij het aangaan van een samenwerking. Vanuit mijn oogpunt 😉

Blogger samenwerking met bedrijven

Als je wat meer bezoekers krijgt, je domein waarde omhoog gaat en je wordt gezien door meer bedrijven, dan word je vaak benaderd voor een samenwerking. Deze kunnen variëren van het reviewen van een goedkoop product, tot een betaald artikel tot een review van bijvoorbeeld een duur product. Dat zul je vanzelf merken als je langer aan het bloggen bent. Zelf kies ik wat ik vind dat bij onze blog past. Of ik een choker wil reviewen? Nee, bedankt. Het past hier niet en daarbij; het is een goedkoop product, het bedrijf heeft reclame voor bijna niks. Dat is natuurlijk voor iedereen verschillend. Er zijn talloze bedrijven die maar wat in de rondte mailen en spullen aanbieden die helemaal niet relevant zijn voor jou en je blog.

Reviewen van producten

Een iPad hoes bijvoorbeeld terwijl je aangeeft een Samsung te hebben.. euh? Dit is slechts een voorbeeld van een mail die ik de afgelopen tijd kreeg. Het reviewen van producten is natuurlijk leuk, maar mijn advies is om te kiezen wat bij jou en je blog past. Als het iets is dat je leuk vindt, dan is het ook veel leuker om te reviewen, weet je waar je op moet letten en kun je een heel goed artikel neerzetten. Kies je om een boek te reviewen maar lees je nooit? Ik zou het niet doen. Je moet jezelf er echt toe aanzetten om het boek überhaupt te lezen (wat niet 1, 2, 3 gedaan is), je vindt lezen waarschijnlijk niet leuk en je gunt jezelf de tijd niet. Het duurt té lang voordat een review online komt en eigenlijk doe je iets wat je helemaal niet leuk vindt. Laat het aanbod dan varen en wacht tot er wel iets beters op je pad komt wat wel bij je past en wat je leuk vindt om te reviewen. Misschien kun je zelf eens een bedrijf benaderen met een goed verhaal? Wie niet waagt wie niet wint denk ik maar!

Betaalde content

Betaalde content is natuurlijk altijd leuk meegenomen! Vaak willen bedrijven zo min mogelijk uitgeven aan kosten. Een aantal maanden geleden kreeg ik een mail van een bekende telecom provider of ik een betaalde post wilde schrijven. Hé leuk! Of ik er niet bij wilde zetten dat het een gesponsord artikel was? Eh, sorry?! Jullie maken bijna wereldwijd reclame en op mijn blog mag ik dit er niet bij zetten? Wat zou je doen? Zou jij het fijne bedrag aannemen en het er niet bijzetten (zie ik heel vaak bij blogs, bah!) of ga je toch voor de transparantie en wijs je de opdracht af? Ik deed het laatste. Hoewel je het geld natuurlijk ook altijd lekker kunt gebruiken. Maar zo werkt het niet voor mij. Geld is leuk, maar ik blijf wel eerlijk naar de lezers toe, altijd.

De kosten voor het bedrijf

Ook zoiets. Als een bedrijf jou een product aanbiedt voor bijvoorbeeld €100,00, bedenk dan wel dat het het bedrijf zelf nog veel minder kost. De prijs is namelijk de verkoopprijs. Een bedrijf verkoopt nooit een product voor de prijs dat het hen heeft gekost om het in te kopen. Daar maken ze uiteraard winst over. Als jij voor een betaald artikel bijvoorbeeld €100,00 vraagt en je krijgt een product aangeboden voor die prijs, komt dat dus niet overeen. Daar ga ik dan ook nooit mee akkoord. En buiten dat, met producten kun jij geen brood kopen en het dak boven je hoofd niet betalen. Zij gaan zelf toch ook niet aan het werk bij de baas als ze elke maand maar een paar karren met boodschappen krijgen? Zo denk ik dan. Als het écht leuke producten zijn dan doe ik het. Soms met een financiële vergoeding erbij en soms gewoon alleen het product. Ligt ook een beetje aan het contact wat ik heb en de gun factor naar het bedrijf toe. Ook vergeet een bedrijf vaak dat ze altijd vindbaar zullen zijn op internet, op jouw blog, op Google, zolang jouw blog online blijft staan. Je mag dus best wel jouw eigen waarde inschatten! En laat je vooral niet van de wijs brengen als een bedrijf zegt dat andere blogs die op de jouwe lijken het voor minder doen. Dan gaan ze lekker daar naartoe 😉

Lees ook:
Een frisse en nieuwe wind door de blog gehaald
6 tips: hoe ik mijn mailbox organiseer en bijhoud
Waarom ik de reclame code wél belangrijk vind
Gesponsorde artikelen op mijn blog, hoe wat en waarom

Wat is jullie ervaring als blogger samenwerking met bedrijven?

dit artikel kan affiliate links bevatten
Mariska
Mariska

Bedankt voor het bezoeken en lezen van het artikel en ik zou het leuk vinden als je een reactie achterlaat. Met meest actief ben ik op Twitter, Instagram en Facebook!

Find me on: Web | Twitter | Instagram | Facebook

Share:

13 Reacties

  1. 11 januari 2017 / 21:20

    Goed artikel met veel duidelijke informatie! Ik heb pas net een paar samenwerkingen gehad, maar heb er ook al een paar moeten afzeggen om o.a. redenen die je in jouw artikel noemt. Mijn allereerste samenwerking was voor een gratis powerbank met een kostprijs van hooguit 1 euro. Haha, daar heb ik in ieder geval wel wat van geleerd en dat zou ik nu nooit meer aannemen 😉
    Romy haar laatste blog bericht Wat is passie en hoe ontdek ik mijn passie?My Profile

  2. 11 januari 2017 / 21:16

    Vooral voor blogs die ingeschreven staan bij de KVK is het niet toegestaan om een advertorial te posten zonder dit te vermelden. De minimale eis is een tag: adv

    De reclame code commissie verbied namelijk het gebruiken van onduidelijke reclames, en de boetes die hier op staan zijn niet mals.
    Pel haar laatste blog bericht Chantal Janzen komt met eigen mediaplatformMy Profile

    • Mariska
      11 januari 2017 / 21:18

      Ik vind dat ik het goed vermeld op de manier dat ik doe, direct onder de titel met de link naar de disclaimer 🙂

  3. 11 januari 2017 / 19:38

    Ik vermeld er altijd bij dat het om een samenwerking of gesponsord artikel gaat. Je hebt een mooi/goed stuk geschreven! xx

    • Mariska
      11 januari 2017 / 19:59

      Inderdaad, je moet ergens een streep zetten en dat is heel belangrijk. Geld is niet altijd alles 🙂

  4. Emma
    11 januari 2017 / 17:19

    Leuke tips en heel erg herkenbaar. Ik heb nog niet zo veel samenwerkingen gedaan, maar ik merk wel dat sommige bedrijven echt hopen op onwetendheid bij bloggers. Zo vroeg een bedrijf me onlangs of ik een post wou schrijven over beauty, met linkjes in naar hun site. Ze zouden het artikel zelf schrijven en ik zou het volledig gratis moeten doen. Nee, bedankt. Dat heb ik toch maar vriendelijk geweigerd.

  5. manon
    11 januari 2017 / 17:05

    DUidelijk artikel! ik ben nu echt meer op aan het letten met wat voor samenwerking ik aanneem

  6. Dalinka
    11 januari 2017 / 16:22

    Mijn ervaring is inderdaad dat veel bedrijven maar gewoon mails rond sturen. Ook al sluit de blog of doelgroep van die blog helemaal niet aan bij het product. En dan ook nog vertellen dat ze vinden dat het goed bij je blog zal passen. Het lijkt mij voor bedrijven effectiever om gerichter te zoeken. Hoe beter de doelgroep aansluit, hoe groter de kans is dat je producten verkoopt.
    Verder heb ik ook wat samenwerkingen afgeslagen omdat ze niet wilden dat ik zou vermelden dat het om een samenwerking ging. Jammer dan.
    Dalinka haar laatste blog bericht Een teken van leven + updateMy Profile

  7. 11 januari 2017 / 15:41

    Ik ben ook een stuk kieskeuriger geworden. Als je net met bloggen start weet je het gewoon niet zo goed en vind je het superleuk als een bedrijf je benadert. Ik blog nu bijna 3 jaar en ben een stuk wijzer geworden 🙂 (gelukkig maar) net wat jij schrijft, veel lezen erover en ook leren van andere bloggers. Ik kies nu alleen dingen uit die ik echt bij mijn blog vind passen en waar ik zelf helemaal achter sta. Mijn blog is nog maar klein dus ik heb niet veel samenwerkingen maar als ik ze heb vermeld ik inderdaad altijd dat ik of het product heb ontvangen ter review of dat het om een samenwerking gaat. Ik wil mijn lezers niet bedotten en eerlijkheid boven alles.

  8. 11 januari 2017 / 15:41

    Een heel helder en duidelijk stuk! Ik ben heel kritisch op samenwerkingen. Nu scheelt het misschien dat ik deze mailtjes bijna nooit krijg.
    Darina haar laatste blog bericht Winter Solden in ParisMy Profile

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *